Anagram Live AB och Helsingborgs stad tecknade år 2023 ett fyraårigt avtal om driften av Fredriksdalsteatern. Nu har Anagram Live AB inkommit med ett önskemål om att avtalet ska upphöra i förtid. Foto: Måns Fornander

Anagram Live AB önskar att avtal om Fredriksdalsteatern upphör i förtid

Anagram Live AB och Helsingborgs stad tecknade år 2023 ett fyraårigt avtal om driften av Fredriksdalsteatern. Anagram Live AB har nu inkommit med önskemål om att avtalet ska upphöra i förtid med hänvisning till ändrade förutsättningar. – Det är givetvis tråkigt, men jag har förståelse för deras situation. Vår prioritet blir nu att säkerställa ett attraktivt program på Fredriksdalsteatern även nästa sommar, säger Alexander Kolind (KD), ordförande i kulturnämnden i Helsingborgs stad.

Det var våren 2023 som det stod klart att företaget Anagram Live AB vunnit upphandlingen om att ta över Fredriksdalsteatern. Avtalet är på fyra år med en möjlighet till ytterligare fyra år. Nu har Anagram Live AB inkommit med ett önskemål om att avtalet ska upphöra i förtid.

- Det är väldigt tråkigt, men förutsättningarna har drastiskt förändrats sedan vi skrev under avtalet om att ta över Fredriksdalsteatern. Vi ser tyvärr inte att vi har möjlighet att driva den vidare under rådande omständigheter, säger Kajsa Jönsson, vd för Anagram Live AB.

Fredriksdalsteatern i Helsingborg anlades år 1927 och är en av Sveriges mest kända teatrar. Anagrams första föreställning sedan de tog över driften av teatern var ”Nötter” i regi av Adde Malmberg och med Babben Larsson i huvudrollen. Föreställningen spelades 29 juni – 11 augusti 2024.

- Vi har mottagit ett önskemål från Anagram Live AB om att avtalet om Fredriksdalsteatern ska upphöra i förtid. Jag beklagar det, men har samtidigt förståelse för den situation som de befinner sig i. Jag kommer därför föreslå kulturnämnden att gå Anagram till mötes, säger Alexander Kolind (KD), ordförande i kulturnämnden i Helsingborgs stad och fortsätter:

- Vi gick in samarbetet med långsiktiga ambitioner och såg Anagram som en resursstark och viktig partner för att utveckla och förnya kulturlivet i Helsingborg. Det är fortfarande vårt mål och vi kommer nu hitta andra lösningar för att stärka Fredriksdalsteatern som scen och besöksmål, säger han.

Anagram Live AB:s önskemål kommer att behandlas av kulturnämnden i oktober.

Kontakt:
Alexander Kolind (KD), ordförande i kulturnämnden Helsingborgs stad: 0705-34 59 30
Mats Hallberg, kulturdirektör Helsingborgs stad: 0730-28 22 53

Helsingborg är livskvalitet och engagemang. Här finns förutsättningar för människor att utveckla och utvecklas. Helsingborg är platsen för dig som vill något. Möt oss på helsingborg.se.