Segermålet igen i sista spelminuten

Trots i stort obefintligt ordnat spel i andra halvlek visade till sist HIK härlig moral igen. På övertid och i sista spelminuten kunde Adde Karlsson satsa allt framåt och trycka in segermålet för 6-7 (1-4) mot Berget på Ekvallen i Gustavsberg. En helt nödvändig seger för Karlsson och kompani skulle hänga med i jakten på en kvalplats i div 1 östra.

VÄRMDÖ. HIK inledde matchen på ett mycket förtroendeingivande sätt. Med mycket fart, rörelse, passningar och bra bolltempo visade hela laget upp ett mycket bra spel. Tätt samlat på mittplan slog man om snabbt när man fick bollinnehav. Det unga Berget hade svårt att hänga med när gästerna vann boll.

Ytterhalvorna Timmy Härdin och Adde Karlsson drev på. Timmy fick också efter en härlig pass från Ola Stokke ta sig in centralt och noterade sig i den tionde minuten för 0-2. Unge Ola Stokke, som var mycket delaktig i spelet första 40 minuterna, levererade fem minuter senare en ny snygg djupledspassning. Denna gång till Micke Andersson som ökade på till 0-3. Micke svarade själv för 0-4, och det mesta såg ut att lätt gå HIK:s väg denna kväll.

40 minuter av mycket bra bandy av ett samlat HIK. Sen tog i stort allt ordnat lagspel slut för HIK.

Andra halvlek blev spelmässigt något av en härdsmälta för HIK. Ett dåligt samlat lag med en inställning spelmässigt som var raka motsatsen från det som visades upp i 40 minuter av första halvlek släppte in Berget i matchen. Allt var av någon anledning som bortblåst.

Två minuter efter avslag i andra halvlek fick duktige Johan Lindqvist lätt kliva in centralt och reducera till 2-4. Micke Andersson ökade på HIK:s ledning till 2-5 på straff. Nu trodde man väl att lugnet och spelet skulle komma tillbaka hos HIK-grabbarna. Men ack nej!

Trots att coach Jakobsson tydligt förmanat sitt manskap att hålla och tight i mitten med ett mycket samlat lag kunde Berget i snabb följd göra fyra mål. Jakobsson verkade ha talat för döva öron. Jakobssons timeout i 70:e minuten med några förmanande ord gick inte heller hem direkt. Antingen lyssnade man inte på sin coach eller så förstod man vad han menade. Spelmässigt hände inget.

I den 84 minuten tilläts även hemmalaget ta ledning med 6-5 på ett alltför lätt sätt. Nu var goda råd dyra.

Men det finns kämpa och moral i dagens HIK. Det visade man åter de sista fyra minuterna av matchen. Med grus i själva spelmaskineriet slet man hårt för nödvändiga poäng. 88:04 drogs Adde Karlsson ner inne i straffområdet. Micke Andersson var åter säker med klubban och dundrade i 6-6 och sitt andra straffmål för dag, totalt sitt tredje.

Fyra minuter kvar av matchen och med tre HIK:are på utvisningsbänken satsar de för dagen vitklädda gästerna modigt allt framåt. Högerbacken Thomas Arvidsson får fram en boll till Adde Karlsson på högerkanten. Adde går för kung och HIK. Något tvekande Bergetförsvar får inget grepp på Adde som lyfter in 6-7 från nära håll. Fyrtio sekunder senare blåser domarna av för full tid.

Jubel i ett prövat HIK. Återigen kan det konstateras att HIK aldrig ger upp. Även denna kväll, då lagspelet var som bortblåst i andra halvlek. Precis som mot WT Bandy och Norrtelje kämpar man in segermålet på övertid.

– Puh. Utvecklingen av den här matchen blev väl inte riktigt som vi tänkt oss. Det har kunnat gå hur som helst. Men jag tycker nog i alla fall att slutresultatet blev rättvist, kommenterar HIK-tränaren Roger Jakobsson.

– Vi spelade riktig, riktigt bra i 40 minuter. Sen kollapsade spelet helt av någon orsak. Vi släppte in Berget i mitten på banan där vi släppte yta. Precis som vi sa att vi inte fick göra. De har nämligen ett par riktigt bra åkare centralt. I andra halvlek underpresterar vi rejält. Framför allt några spelare. Från att ha varit mycket bra i första halvlek. Nu ska vi före måndagsträningen snacka igenom vad som hände i andra halvlek och varför det hände, säger tränaren Roger Jakobsson.

HIK:s jakt på en kvalplats i div 1 östra fortsätter. Inblandade är WT Bandy 22 poäng, Uppsala BoIS, Spånga Djurgården samt HIK, alla tre med 19 poäng. HIK förmodligen måste ta fullt i de tre återstående matcherna. Redan nu på tisdagskväll kl 20:00 gäller det att på Sollentunavallen besegra ett alltid svårspelat Kåre. Nästa söndag är det serieledande WT Bandy som kommer till Vallen på besök.

Berget BK – Helenelunds IK 6-7 (1-4)
HIK:s mål: Mikael Andersson 3, Timmy Härdin, Andreas Karlsson, Linus Hansson 1 var.
Domare: Team Gustav Ingolfsson (bra)
Publik: 25.

• Vintersporter

• bandy