Euro Health Consumer Index 2007 - Sverige tappar i årets EU-ranking av sjukvården

God vårdkvalitet men Europas längsta väntetider

Sverige petas ned från 4:e till 6:e plats när Euro Health Consumer Index 2007 på måndagen presenterades i Bryssel. Indexet är den årliga rankingen av de nationella sjukvårdssystemen i Europa ur konsumentens perspektiv. Sverige har bäst behandlingsresultat men också längst väntetider i sjukvården.

Ny vinnare i Euro Health Consumer Index är Österrike med 806 poäng av 1 000 möjliga. Tvåa är Nederländerna (vinnare 2005) och trea Frankrike (vinnare 2006). Sverige petas ned från förra året 4:e plats av Schweiz och Tyskland. Sverige får i år 740 poäng och har hamnat utanför toppgruppen av europeiska sjukvårdssystem.

Österrike hamnade förra året på 8:e plats och har alltså klättrat starkt – vilket också förutsågs i 2006 års indexrapport. Poängmässigt är inte mycket som skiljer de främsta länderna, där såväl Österrike som Nederländerna och Tyskland nyligen genomfört stora sjukvårdsreformer.
Sverige vinner avdelningen behandlingsresultat och är i topp även inom läkemedel och vårdens omfattning. Däremot ligger Sverige i Europa-botten inom väntetider, vilket drar ned det totala resultatet.
- Andra länder kortar ned sina väntetider men Sverige står och stampar, konstaterar dr Arne Björnberg, projektledare för indexet. Vi ligger efter även våra nordiska grannar, där både Norge och Finland gjort framsteg. Om Sverige hade normala europeiska väntetider skulle man med god marginal ta hem förstaplatsen!

Hur kan Sverige bli bättre?
- Sverige behöver tänka om när det gäller att få ned väntetiderna, säger Johan Hjertqvist, VD för analysföretaget Health Consumer Powerhouse, som framställer indexet. Den nationella vårdgarantin biter inte på Europas sämsta tillgänglighet. Det borde vara dags för regeringen att införa sanktioner mot landsting som år efter år inte gör något åt alltför långa väntetider.

Om indexet
Euro Health Consumer Index är den årliga rankingen av Europas nationella sjukvårdssystem, bedömda utifrån hur konsumentvänliga de är. Indexet täcker de fem avdelningarna patienträttigheter och konsumentinformation, väntetider till ett urval vanliga behandlingar, behandlingsresultat, vårdens omfattning samt tillgången till läkemedel. Indexet har producerats sedan 2005 och bygger på en kombination av senaste tillgängliga offentliga data och egna källor. Resultatet presenteras i en matris med tillhörande rapport, som förklarar metoder och resultat. Indexet ägs av analys- och informationsföretaget Health Consumer Powerhouse.

Hämta rapport

Hämta rapporten här»

För ytterligare information och kommentarer, ring:
Kajsa Wilhelmsson, +32 (0)496-23 55 30.

Projektledare fil dr Arne Björnberg, 0705-84 84 51 eller arne.bjornberg@
healthpowerhouse.com