Euro Health Consumer 2008 - Sverige 5:a i årets Euro Health Consumer Index

Indexet är den årliga rankingen av de nationella sjukvårdssystemen i Europa ur konsumentens perspektiv producerat av det svenska analysföretaget Health Consumer Powerhouse. Sverige har bäst behandlingsresultat men ligger kvar i botten vad gäller väntetider i sjukvården.
Ny vinnare i EHCI är Nederländerna med 839 poäng av 1 000 möjliga. Tvåa är Danmark (kraftig upphämtning från 9:e plats 2007!) och trea Österrike (vinnare förra året). Sverige får 743 poäng och hamnar åter utanför toppgruppen av europeiska sjukvårdssystem.

Sverige vinner återigen avdelningen Behandlingsresultat och är i topp även inom Läkemedel och Vårdens omfattning. Också i den nya avdelningen E-hälsa tar Sverige en topposition. Däremot ligger Sverige i Europa-botten inom väntetider, vilket drar ned det totala resultatet.
Sverige har en svag position inom kategorin Patienträttigheter och Information. Regeringen kan dock reparera skadan när den pågående patienträttighetsutredningen lägger fram sitt förslag. EHCI-rapporten visar hur Ungern, Nederländerna och Danmark lyckats lyfta sina sjukvårdsystem via tydlig politisk vilja till transparens och kvalitetsmätningar. Här finns mycket att lära för Sverige om regeringen vill hålla jämna steg med utvecklingen.

- Trots vårdgaranti och "kö-miljard" står Sverige och stampar, konstaterar dr Arne Björnberg, projektledare för indexet. Bara Lettland, med Europas sämsta sjukvård, har sämre tillgänglighet. Dessutom måste man undra varför det i Danmark är möjligt för Socialstyrelsens motsvarighet att lägga ut öppna kvalitetsjämförelser på klinik- och sjukhusnivå på Internet, med klickmöjlighet ned till klinikchefernas direkttelefonnummer, medan den typen av öppenhet verkar vara omöjlig i Sverige.

<b>Hur kan Sverige bli bättre?</b>

- Det behövs uppenbarligen nya grepp för att minska väntetiderna, säger Johan Hjertqvist, VD för analysföretaget Health Consumer Powerhouse, som framställer indexet. Den dåliga tillgängligheten innebär att många sjukskrivs i väntan på behandling. Vårdval där ersättningen följer med patienten kan skapa förbättringstryck. Men dessutom kommer att krävas en vårdgaranti med muskler och tydliga patienträttigheter, som Sverige idag saknar!

<b>Om indexet</b>

Euro Health Consumer Index är den årliga rankingen av Europas nationella sjukvårdssystem, bedömda utifrån hur konsumentvänliga de är. Indexet täcker de sex avdelningarna Patienträttigheter och konsumentinformation, E-hälsa, Väntetider till ett urval vanliga behandlingar, Behandlingsresultat, Vårdens omfattning samt Tillgången till läkemedel. Indexet har producerats sedan 2005 och bygger på en kombination av senaste tillgängliga offentliga data och egna källor. Resultatet presenteras i en matris med tillhörande rapport, som förklarar metoder och resultat. Indexet ägs av analys- och informationsföretaget Health Consumer Powerhouse AB.

<b>För ytterligare information och kommentarer:</b>
Kajsa Wilhelmsson, +32 (0)496-23 55 30

Läs mer om Health Consumer Powerhouse: www.healthpowerhouse.com

<b>Årets indexmatris och rapport kan laddas ned från</b>