Stabil konjunktur med fortsatt stark framtidstro

Stabil konjunktur med fortsatt stark framtidstro

Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator uppvisar små förändringar från föregående mätning och ligger kvar på en positiv nivå. Samtidigt fortsätter de västsvenska företagen att se ljust på konjunkturutvecklingen.

Efter två månader med relativt kraftiga svängningar, först ner sedan upp, har Handelskammarens västsvenska konjunkturindikator stabiliserats på en positiv nivå. Indikatorn hålls till viss del tillbaka av ett ökat antal varsel i mars. Övriga variabler pekar uppåt och då främst konsumtionen som i mars nådde sin högsta nivå på tre år.

- Antalet varsel i februari var nästan historiskt lågt. Att de siffrorna nu stiger är därför inte särskilt förvånande och ingenting tyder på en begynnande varselvåg. Det faktum att konsumtionen fortsätter att öka visar också att invånarna i Västsverige inte oroar sig för jobben, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

En positiv indikation för konjunkturen är att exporten från Göteborgs hamn återhämtade sig starkt i mars från en förhållandevis svag inledning på året. Inte sedan föregående sommar har exportsiffrorna varit lika starka. En orsak är den låga räntan som fått kronan att fortsätta att sjunka i värde mot i första hand dollarn.

- USA är en av Västsveriges absolut viktigaste exportmarknader och att kronan det senaste året tappat mer än 30 procent i värde mot dollarn samtidigt som den amerikanska ekonomin fortsätter att växa är positivt för exportindustrin, säger Johan Trouvé.

I likhet med konjunkturindikatorn ligger de västsvenska företagarnas konjunkturprognoser för det kommande kvartalet och året i det närmaste stilla från föregående mätning. Det innebär att företagen fortsätter att måla upp en ljus bild över konjunkturen. Den lilla förändring som ändå finns kan spåras till de tillverkande företagen som nu ser än mer positivt på framtiden, framför allt på det närmaste kvartalet.

- Det finns fog för företagens optimism då de flesta signalerna kring den västsvenska konjunkturen är försiktigt positiva. Även Konjunkturinstitutets senaste prognos andas optimism och förutspår bland annat en ökad svensk export, vilket lovar gott för en exportberoende region som Västsverige, säger Johan Trouvé.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.