Rapport från ekonomirådet i Västsvenska Industri- och Handelskammaren: Betyg på Västsveriges ekonomi

Västsvenska Industri- och Handelskammarens ekonomiråd sätter varje år betyg på Västsveriges ekonomi. Betyget speglar Västsveriges långsiktiga ekonomiska styrka relativt andra regioner i världen. Västsveriges ekonomi 2004 får betyget 3+ vilket är oförändrat från 2003. Västsverige befinner sig därmed på gränsen till den bästa tredjedelen av 213 regioner i ett EU som har svårt att hävda sig mot den kraftiga tillväxten i stora delar av Asien och Amerika. Västsverige placerar sig i samma division som stora delar av Tysklands, Frankrikes och Englands regioner. I förhållande till Sveriges två andra storstadsregioner, Sydsverige och Stockholmregionen, har Västsverige dock haft en relativt god utveckling. Västsvenska Industri- och Handelskammarens ekonomiråd består av följande personer: Claes-Göran Alvstam, professor i ekonomisk geografi, Handelshögskolan i Göteborg Gunilla Nyström, privatekonom, SEB Hubert Fromlet, professor och chefekonom, Sparbanken Sverige Magnus Ersman, omvärldsanalytiker, Västsvenska Industri- och Handelskammaren Michael Green, bankdirektör, Handelsbanken Peter Björnram, vd, Ackordcentralen Anders Källström, vd, Västsvenska Industri- och Handelskammaren Läs mer i bifogad rapport samt på följande länk: http://www.handelskammaren.net/item.aspx?id=1775 Vänligen Andreas Svenungsson ........................................................................................ Andreas Svenungsson Projektledare - Affärsklimat Västsvenska Industri- och Handelskammaren Box 7724 SE-103 95 Stockholm, SWEDEN Besöksadress: Kungsträdgården, Volvohuset Tel: +46-08- 524 63 041 Mob: +46-709-39 68 91 Fax: +46-8-52463075 E-post: andreas.svenungsson@handelskammaren.net Hemsida: www.handelskammaren.net