Optimism har ersatts av tvivel om konjunkturen.

Det nya året har inletts på samma sätt som 2004 slutade. Den privata konsumtionen ligger på en relativt hög nivå, konkurserna fortsätter att bli färre och utrikeshandeln fortsätter att vara stark. Flera ekonomiska indikatorer uppvisar styrka, men arbetsmarknaden är fortsatt svag. - Jag ser egentligen inga positiva signaler på den västsvenska arbetsmarknaden. Det noterades exempelvis närmare dubbelt så många varslade västsvenskar under januari 2005 som för ett år sedan, säger Magnus Ersman, omvärldsanalytiker på Västsvenska Industri- och Handelskammaren. Den antydan till konjunkturuppgång som skönjdes under 2004 har under senhösten kommit av sig. De senaste månadernas utveckling visar att den ekonomiska uppgången har brutits. Sedan i höstas har också handelskammarens konjunkturpanel­ blivit mer pessimistisk i sin syn på Västsveriges konjunkturutveckling på såväl tre som tolv månaders sikt. När det gäller bedömningen för de kommande tolv månaderna har den tydliga optimism som rådde i slutet av 2003 ersatts av tvivel om vart konjunkturen är på väg. För tillfället är panelen mer negativ i sin syn på den västsvenska konjunkturutvecklingen på tolv månaders sikt i jämförelse med deras syn på tre månaders sikt. För ytterligare kommentar, kontakta: Magnus Ersman, omvärldsanalytiker, 0703-71 40 98 Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33 ........................................................................................ Andreas Svenungsson Projektledare - Affärsklimat Västsvenska Industri- och Handelskammaren Box 7724 SE-103 95 Stockholm, SWEDEN Besöksadress: Kungsträdgården, Volvohuset Tel: +46-08- 524 63 041 Mob: +46-709-39 68 91 Fax: +46-8-52463075 E-post: andreas.svenungsson@handelskammaren.net Hemsida: www.handelskammaren.net