Västsverige 25 mars 2014

Oförändrat västsvenskt konjunkturläge

Konjunkturen i Västsverige fortsätter ligga runt ett neutralt konjunkturläge enligt Västsvenska Handelskammarens konjunkturindikator. Däremot har panelen av västsvenska företag en starkare framtidstro jämfört med för en månad sedan.

Det västsvenska läget enligt konjunkturindikatorns mätserie, fortsätter ligga på ett neutralt konjunkturvärde utifrån februari månads data.

Exportvärdet stiger svagt sen förra månaden men är fortfarande lägre än motsvarande månadsvärden de föregående två åren. Konsumtionen stärks också sen förra månaden och är något starkare än motsvarande månadsvärden närmast tidigare två år. Arbetsmarknaden försvagas något genom fler varsel. Konkurserna var något fler än föregående månad vilket också tynger indikatorn. De samlade indikatorvärdena bidrar sammantaget till ett fortsatt neutralt konjunkturläge för Västsverige.

Omvärldsläget förutspås gå mot en förstärkning under 2014, även om det är en skör återhämtning än så länge. Europas ekonomier rätar upp sig allt mer och är på rätt väg med början till tillväxt, om än mycket svagt och med mycket ojämn dragkraft sett till de olika EU-länderna. Även om USA:s ekonomi har återhämtat sig under hösten finns nu nya frågetecken om den säkerhetspolitiska situationen som för med sig en osäkerhet som kan kyla ner återhämtningen på världsmarknaderna.

- De mogna ekonomierna så som Storbritannien, USA och Sverige visar goda tillväxttal redan och förväntas stärkas mer under nästa halvår vilket är bra för den västsvenska ekonomin. De västsvenska företagen har dock inte märkt av så mycket detta ännu, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Framtidsprognoserna från företagen denna månad har stärkt på både tre och tolv månaders sikt, men det är fortfarande en tämligen blygsam ökning av tilltron till konjunkturutvecklingen.

Ser man till de olika delregionernas bedömningar framträder även denna månad en spretig prognos.

- Företagen i Sjuhärad fortsätter vara starkt positiva till konjunktur­utvecklingen och Skaraborgs och Fyrbodals företag har åter en något ökad positiv framtidstro. Göteborgsområdets företag är de som är mest svala, även om de också är positiva, i sin konjunkturbedömning denna månad, säger Johan Trouvé.

Så görs Handelskammarens konjunkturindikator:

Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas.

Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en svarspanel med över 400 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturens utveckling på 3 och 12 månaders sikt.

Nästa konjunkturindikator presenteras den 25:e april

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.