Skolskjutstrafik i Kungsbacka från höstterminen 2018

Hallandstrafiken har genomfört en upphandling av skolskjutstrafiken i Kungsbacka inför höstterminen 2018. Upphandlingen har lett till att en ny avtalspart kommer ta över trafiken från och med höstterminen 2018. Den nya avtalsparten är Göteborgs Buss AB. Nuvarande trafikföretag, KEs Buss, kommer dock fortsätta att utföra trafiken som underentreprenör.

Idag är det inte planerat några större förändringar vare sig i utförandet av trafiken eller när det gäller den kontakt som idag sker mellan skolorna och trafikföretaget. Hallandstrafiken kommer under våren analysera om några trafikförändringar behöver ske och kommer även ta fram ett samverkansdokument som förtydligar roller och ansvar.

Information kommer gå ut till berörda skolor under våren, samt till vårdnadshavare vid behov. Göteborgs Buss, KEs Buss och Hallandstrafiken kommer att jobba tätt tillsammans för att utföra en trygg, säker och effektiv skolskjutstrafik åt Kungsbacka kommun och dess invånare. Hallandstrafiken kommer även i det nya avtalet att ha ett samarbete med Västtrafik angående samplanering med den allmänna kollektivtrafiken.

- Det är skönt att äntligen vara i mål med upphandlingen och trygga både elever, vårdnadshavare, skolor och förare hur framtiden kommer se ut för skolskjutstrafiken i Kungsbacka kommun en lång tid framöver. Vi ser fram emot ett bra och tätt samarbete med Göteborgs Buss, KEs buss och Kungsbacka kommun för att uppfylla målet med en trafiksäker, trygg och kostnadseffektiv skolskjutstrafik, säger Daniel Bernhardt Affärsområdeschef Buss och Taxi på Hallandstrafiken.

Hallandstrafiken har på uppdrag från Kungsbacka kommun ansvaret för att upphandla, planera och administrera skolskjutstrafiken med buss. Inom detta ansvar har Hallandstrafiken därför utfört upphandlingen av skolskjutstrafiken i Kungsbacka kommun, vilket är en verksamhet som omsätter drygt 20 miljoner kronor årligen och utförs med ett 20-tal bussar och duktiga yrkesförare.

För ytterligare information kontakta:

Daniel Bernhardt, Affärsområdeschef Buss och Taxi på Hallandstrafiken.
Tel: 0346-712 576. Mail: daniel.bernhardt@hlt.se