Strejkvarsel för Öresundståg

Strejkvarsel för Öresundståg riskerar ge störningar i midsommartrafiken.

Seko har varslat om strejk för tågpersonal på sträckan Malmö-Göteborg från och med den 20 juni kl. 0300.

Om strejken bryter ut innebär det att Öresundstågstrafiken ställs in på Västkustbanan. Inga Öresundståg kommer då att köra på sträckan Malmö – Helsingborg – Halmstad – Göteborg. Övriga Öresundståg kommer köra som vanligt.  Det betyder att tågen kommer köra Malmö – Köpenhamn.

Om en strejk bryter ut är det Force Majeure som gäller, vilket innebär att resegaranti och kom-fram-garanti inte gäller.

Om resenär har bokat en biljett för en avgång med Öresundstågen den 20 juni eller senare, kan resenär välja att åka på valfri avgång med Öresundståg på den bokade sträckan, fr.o.m. onsdagen den 19 juni t o m en vecka efter strejkens slut. Detta gäller även icke ombokningsbara biljetter. Observera att det enbart gäller avgångar med Öresundståg. Om resenär exempelvi har bokat en biljett från Halmstad till Malmö den 21 juni, kan resenär välja att åka den sträckan den 19 juni, eller efter strejkens slut. Vi kan dock inte garantera sittplats eller tillval såsom 1:a klass. Icke ombokningsbara biljetter återbetalas inte.

Vi följer utvecklingen i förhandlingarna och du kan hålla dig uppdaterad på hallandstrafiken.se alt. oresundstag.se, där vi löpande kommer informera om senaste nytt.

För ytterligare information, kontakta;

Bruno Andersson, tel. 0767-70 78 05

Yasmine Möllerström, tel. 0767-70 78 20

HALLANDSTRAFIKEN AB

Vi ska göra Hallandstrafiken till förstahandsalternativet