Pressinbjudan till invigning på Varbergs Station

Falkenberg 2018-02-28
PRESSINBJUDAN

Välkommen till invigningen av det totalupprustade Öresundståget. Tåget är det första av totalt 111 Öresundståg, som ska fräschas upp under en femårsperiod. Fredagen den 9 mars sker invigningen i Varberg.

-Äntligen är det dags för invigning! Processen hit har varit lång men desto roligare att vi nu kan visa upp det här fräscha tåget för våra resenärer, säger Andreas Almquist, Hallandstrafikens VD.

Öresundstågen kommer få en omfattande uppfräschning. I upprustningen ingår bland annat renoverade stolar med ny stoppning och nya tyger, fler eluttag, nya golvmattor, ett helt nytt toalettsystem, nya bagageställ, uppgraderad plats för rullstolsburna, nya stolar i 1 klass samt utvändig ommålning.

-Resenärerna kommer att uppleva en mycket stor skillnad på tågen som rullar i dag och de uppfräschade Öresundstågen. Tågen är inte nya, men kommer upplevas och kännas som nya, säger Andreas Almquist.

Den 7 och 8 mars sker en första invigning på Malmö Central. Efter invigningen i Varberg (9 mars) fortsätter tåget sen till bland annat Växjö och Kalmar.

Tid och plats:

Var: Varbergs Station, spår 1.
När: 9 mars kl. 16:00-19:00.

Program: Det uppfräschade Öresundståget invigs i Varberg kl 16:10 av Hallandstrafikens ordförande Gösta Bergenheim.
Fram till klockan 19, blir det olika aktiviteter för våra resenärer. Bland annat kan alla som vill, titta närmare på det nya tåget, både invändigt och utvändigt. En utställning om det renoverade tåget finns uppställd på stationen. Dessutom finns personal från Öresundståg och Hallandstrafiken på Varbergs station, under hela eventet.

Ingen förhandsanmälan behövs för media.

För ytterligare information eller kommentarer, kring invigningen i Varberg, kontakta:
Andreas Almquist, VD, 0346-71 25 50
Yasmine Möllerström Henstam, kommunikationschef, 0346-71 25 40

Hallandstrafiken AB ägs av Region Halland och omsätter cirka 1 miljard kronor om året. 2017 gjordes 18,6 miljoner resor på våra bussar och tåg. Resandeutvecklingen i Halland är positiv och sedan 2006 har resandet ökat med 63 procent. Huvudkontoret finns i Falkenberg.

Hallandstrafiken.se