Period 20/60 lanseras i hela Halland

Period 20/60, som har testats under hösten och våren 2015/2016 i Halmstad kommun, lanseras nu i hela Halland. Med det nya periodkortet vill Hallandstrafiken ge fler möjligheten att pendla med kollektivtrafiken. Med 20 resdagar som kan användas närsomhelst under 60 dagar blir det lättare att kombinera olika sätt att resa, ena dagen cykel eller bil och andra dagen tåg och/eller buss.

Hallandstrafiken vill att fler ska få möjligheten att pendla med kollektivtrafiken. Men alla har inte möjligheten att resa med oss varje dag av olika anledningar. Vardagen kan många gånger vara svår att få ihop, arbetet eller studierna kan delvis skötas på hemmaplan, eller så tar man cykeln vissa dagar när vädret tillåter det. Hallandstrafiken har därför tagit fram Period 20/60. Ett periodkort som gör det enklare att kombinera sitt resande. Med Period 20/60 får man 20 valfria resdagar som man kan åka obegränsat med buss och tåg på under en 60-dagarsperiod. Många kan nu bli pendlare på sina egna villkor helt enkelt.

- Vi vet att många tvekar att resa med oss utifrån att steget mellan att lösa enkelbiljetter och ett 30-dagars periodkort är för stort. Det upplevs som dyrt och krångligt att lösa enkelbiljett och 30-dagskortet nyttjas inte fullt ut. Med Period 20/60 når vi denna nya målgrupp som nu har möjlighet att kombinera sin mobilitet till ett förmånligt pris, säger Jesper Andersson försäljningsansvarig på Hallandstrafiken.

Med Period 20/60 vill Hallandstrafiken erbjuda flexibiliteten av att kunna välja kollektivtrafiken när man kan, och samtidigt få fördelarna av ett periodkort så som enkelhet och prisfördel jämfört med att resa med enkelbiljett. Om fler väljer att resa tillsammans bidrar vi även till att förbättra miljön, samt minskar trängsel och buller i våra städer. Om vi väljer bussen eller tåget när vi kan, gör vi skillnad tillsammans.

Vi på Hallandstrafiken vet att många hallänningar kan tänka sig att resa med oss ibland, men att de inte riktigt får ihop det varje dag. Tanken med Period 20/60 är att ge fler möjligheten att pendla kollektivt när de vill och kan.

För ytterligare information:

Jesper Andersson, Försäljningsansvarig Hallandstrafiken AB, tel 076-770 78 21, Jesper.Andersson@hlt.se