Nya villkor vid försenad resa

Från den 1 april träder en ny lag (2015:953i kraft om kollektivtrafikresenärers rättigheter, vilket innebär att förutsättningarna vid försenad resa ändras. En av förändringarna är att man då kan ansöka om förseningsersättning om man drabbas av försening på minst 20 minuter. Enligt dagens regler gäller 30 minuters försening.

Resegaranti byter namn till Förseningsersättning

Från den 1 april försvinner begreppet Resegaranti och byts till Förseningsersättning. Det nya namnet är tydligare och används dessutom av de flesta andra trafikföretag i Sverige.

Ersättning vid 20 minuters försening

Från den 1 april kan man ansöka om Förseningsersättning vid 20 minuters försening. Tidigare var det 30 minuters försening som gällde.

Försenad resa ersätts enligt nedan:

• Försenad resa 20-39 minuter: 50 procent av resans pris åter.
  • Försenad resa 40-59 minuter: 75 procent av resans pris åter.
  • Försenad resa 60 minuter eller mer: 100 procent av resans pris åter.

Val mellan värdebevis eller kontant utbetalning

Ersättningen kan utbetalas på två olika sätt:

• Värdebevis* som används vid köp av Hallandstrafikens färdbevis i våra kundservicebutiker och hos våra återförsäljare. Värdebeviset kan även användas vid köp av färdbevis i de övriga sydlänen*.
  • Kontant utbetalning.

* Vid val av förseningsersättning i form av ett värdebevis lägger vi på ytterligare 20 procent på ersättningsbeloppet. Lägsta belopp som utbetalas är 25 kr.

*Sydlänen: Hallandstrafiken, Skånetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik, Blekingetrafiken samt med resor till/från Göteborg med Västtrafik.

Höjd maxersättning

I Förseningsersättningen ingår bland annat att man kan få ersättning för utlägg i samband med att man tar sig vidare med taxi eller egen bil vid försening. Från den 1 april höjs maxersättningen från 600 till 1 110 kronor.

Fullständiga villkor och mer information om förseningsersättning kommer finnas på vår hemsida från den 1 april.

För vidare information och mer detaljer om Förseningsersättning, kontakta kommunikationschef, Yasmine Möllerström Henstam, tel. 0767 – 70 78 20.