Ny VD för Öresundståg AB

Öresundståg ABs styrelse har vid gårdagens styrelsesammanträde beslutat att utse Maria Holmgren till ny VD för bolaget. Hon tillträder tjänsten den 15 februari.

Maria Holmgren har sedan 2014 varit ställföreträdande Trafikdirektör hos Skånetrafiken. I sitt nya uppdrag som VD för Öresundståg AB - vars delägare utgörs av Region Skåne, Blekinge, Kronoberg, Västra Götaland, Halland och Kalmar län - kommer hon leda utvecklingsarbetet tillsammans med bolagsstyrelsen.

- Vi har en spännande och intensiv period framför oss med stora investeringar i både upprustning av tågen, utveckling av trafiken i södra Sverige och investeringar i underhåll och en helt ny depå i Hässleholm. Jag är övertygad om att Maria, med sin erfarenhet och kompetens, kommer göra ett utmärkt arbete i sin nya roll, säger Stefan Svalö (S), ordförande i Öresundståg AB.

- Öresundstågen är stommen för det regionala resandet mellan länen i södra Sverige och till Danmark. Jag vill stärka samarbetet mellan parterna, utveckla trafiken och leverera den kvalitet som vi och våra kunder önskar, säger Maria Holmgren, tillträdande VD.

Öresundståg AB ägs av Region Skåne, Blekinge, Kronoberg, Västra Götaland, Halland och Kalmar län. Bolagets uppgift är att samordna och driva gemensamma frågor för Öresundstågssystemet i Sverige, häribland avtalsfrågor, trafikplanering, fordons- och underhållsfrågor, marknad, försäljning, kvalitet och utveckling. Öresundståg är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark. Med Öresundstågen görs årligen ca 26 miljoner resor och de 109 tågen rullar ca 14 miljoner tågkilometer (350 varv runt jorden).

För ytterligare information kontakta:

Stefan Svalö, Ordförande i Öresundståg AB