Nu inför vi studentrabatt

Nu inför vi studentrabatt

Från och med den 14 december inför Hallandstrafikens studentrabatt på periodkort. Rabatten är 25 procent av ordinarie pris och gäller både vid resor inom Halland och vid resor till angränsande län. Att rabatten införs i hela Sydsverige innebär större möjligheter för studenter att pendla till lärosätena ibland annat Göteborg, Lund, Växjö och Halmstad.

Studentrabatten kommer att ges till den som går en eftergymnasial vuxenutbildning på universitet, högskola eller vuxenutbildning som är studiemedelsberättigande av CSN. Studietakten ska vara minst 75 procent - 22,5 poäng - över en hel termin.

- Det är jättekul att vi lyckats ta fram en studentrabatt inom Sydtaxan, d.v.s. den prissättning som gäller vid resor över länsgräns till bland annat Skåne, Kronobergs och Jönköpings län samt till Göteborg. Studentrabatten kommer att ge bättre förutsättningar för studier på annan ort, vilket kommer att ge fler möjligheten att studera, säger Bruno Andersson, VD Hallandstrafiken.

Rabatten kommer att ges på det periodkort som idag berättigar till fria resor i samtlig trafik inom Halland och för resor över länsgräns. För att kunden ska kunna ta del av rabatten krävs giltig studentlegitimation försedd med Skånetrafikens eller Stockholms lokaltrafiks (SL) logga samt kompletterande ID-handling som båda ska kunna uppvisas vid biljettkontroll.

Studentrabatterade periodkort kommer att kunna köpas i alla idag tillgängliga försäljningskanaler från och med den 14 december.

För vidare information kontakta VD Bruno Andersson, tel. 0767 – 70 78 05

Yasmine Möllerström Henstam

Kommunikation & Marknadschef

HALLANDSTRAFIKEN AB