Marginell justering av biljettpriserna i december 2016

Hallandstrafikens styrelse har beslutat om en marginell justering av biljettpriserna från och med den 11 december 2016.

Hallandstrafiken ser en fortsatt positiv resandeökning i kollektivtrafiken i Halland. Nya satsningar har gjorts under året och nya satsningar och investeringar, som exempelvis utökad trafik och upprustning av Öresundstågen, ligger framför oss under de kommande åren.

- Utvecklingen av trafiken för att möta den stora tillströmningen av resenärer kräver ökade resurser. Till större del finansieras detta via ökade driftbidrag från Region Halland, men vi behöver också ökade intäkter från resenärerna. Därför görs en mindre prisjustering, för att göra satsningarna möjliga, säger Gösta Bergenheim ordförande i Hallandstrafiken AB.

Regionfullmäktige har tidigare beslutat att medge Hallandstrafiken AB:s styrelse att inför 2017 besluta om en genomsnittlig taxehöjning om max 3 procent. Prisjusteringen som nu sker i december innebär dock en generell höjning med 2 procent, vilket beräknas ge en ökad intäkt med 7,7 miljoner kr för 2017.

Hallandstrafiken vill fortsatt behålla en bra prisnivå för regelbundna resenärer, varför denna prisjustering främst berör enkelresor. Dock kommer en del av de periodkort som är begränsade i antal resor få en prisjustering.

För enkelresor inom en zon höjs priset med 1 krona. Resor som sker över 2 zoner får oförändrat pris, vilket innebär att den som reser från ytterområden (andra zonen) in till tätorten betalar samma pris som nu från den 11 december. I övriga relationer sker en liten höjning med någon krona per resa, som max 6 kr för resa som går igenom hela Halland.

Den som reser med periodkort, med giltighet i samtlig trafik och med obegränsat resande, får bibehållet pris. Övriga periodkort höjs med mellan 1,92–2,82 procent.

För ytterligare information kontakta:

Gösta Bergenheim, ordförande Hallandstrafiken

Andreas Almquist, VD Hallandstrafiken