Många nyheter för Hallandstrafikens resenärer

Många nyheter för Hallandstrafikens resenärer

Från och med 15 december kommer Hallandstrafikens resenärer få en ny linje, nya tider, turer och priser samt inte minst en ny station i Åsa.

Den 15 december börjar nya tidtabeller gälla för Hallandstrafikens samtliga region-, stads- och tågtrafik att gälla. I samband med detta får Öresundståg ännu fler turer och många anslutande bussar anpassas bättre till tågavgångarna. En fantastisk nyhet i Varbergs stadstrafik är ny linje 10, som kommer att trafikeras mellan Varberg Centralstation och Varbergs sjukhus. Mellan klockan 5 och 22 har linjen fyra avgångar i timmen som är anpassade till både norr- och södergående tåg.

Från och med 15 december utökar vi tågtrafiken med 11 enkelturer på västkustbanan. Framförallt sker utökningen på helgtrafiken mellan Göteborg, Malmö och Köpenhamn där den utökas till en avgång i timmen under hela dagen. Utöver detta satsar Hallandstrafiken även på vardagsresandet genom att det tillkommer en morgontur från Halmstad till Göteborg 8.35 och från Göteborg till Halmstad 14.10 och 19.10.

Efter många års väntan är det också dags för invigning av Åsa station, vilket inte minst gläder alla de närmare 3 000 personer som varje dag tågpendlar till Kungsbacka, Mölndal och Göteborg. Stationen innebär både bättre tillgänglighet och kortare restid. Öresundstågen kommer att göra 22 stopp vardagar i Åsa.

Hallandstrafikens styrelse har beslutat att höja biljettpriserna med cirka 6 procent från och med 15 december. Den ringa prisökningen kommer innebära att ett periodkort tåg och buss mellan exempelvis Halmstad – Varberg ger en prisökning med 75 kronor. Nytt pris för den sträckan innebär en kostnad på 1 385 kronor.Enkelbiljett mellan Halmstad - Falkenberg kommer att kosta 77 kronor, tidigare 72 kronor. Betalar resenär med reskassa blir priset 61,60 kronor mot tidigare 54,60 kronor.

För ytterligare information kontakta:
Bruno Andersson, VD Hallandstrafiken, tel. 0767 – 70 78 05

Yasmine Möllerström Henstam