Hallandstrafikens styrelse har beslutat om en marginell justering av biljettpriserna från och med 13 december 2015

Hallandstrafiken har en mycket positiv resandeökning i kollektivtrafiken i Halland. Nya satsningar har gjorts under året och nya satsningar görs inför 13 december, såsom exempelvis Pågatågstrafik till Helsingborg i och med att Hallandsåstunneln öppnar. Nytt linjenät i Varberg lanseras liksom förbättringar i Öresundstågstrafiken.

-Vi måste få möjlighet att möta den stora tillströmningen av resenärer. Därför är en marginell prisjustering nödvändig för att göra satsningarna möjliga. Prisjusteringen görs även mot bakgrund av att vi lever i ett fortsatt kärvt ekonomiskt läge där vi trots fortsatta effektiviseringar kan utveckla trafiken säger Gösta Bergenheim, ordförande i Hallandstrafiken AB.

Framför oss ligger även stora investeringar i form av upprustning av Öresundstågen under de kommande åren. Skatten på drivmedel höjs vilket också ska finansieras.

Prisjusteringen innebär i korthet en vägd höjning med 2%.

För enkelresor inom zon 1 och 2 sker ingen höjning. Detta innebär till exempel ingen höjning för resor inom stadstrafiken.

I övriga relationer sker en liten höjning med någon krona per resa, som max 5 kr i de längre relationerna.

För periodkorten innebär justeringen en höjning med 10 kronor. Som exempel höjs då priset Varberg-Halmstad från 1605 till 1615 kr/månad.

För ytterligare information kontakta:

Gösta Bergenheim, ordförande Hallandstrafiken

Bruno Andersson, VD Hallandstrafiken