Tågtrafiken stängs av från 9 augusti.

Viskadalsbanan ska äntligen rustas upp

Tågtrafiken stängs av från 9 augusti

Tågtrafiken stängs av mellan Varberg och Borås från 9 augusti och 12 månader framåt. Buss kommer ersätta tågtrafiken.

Trafikverket ska byta spår, växlar och kontaktledning på hela Viskadalsbanan mellan Varberg och Borås. Upprustningen ska göra banan till en pålitlig och driftsäker järnväg för att klara framtidens behov.

Buss ersätter tåget

Under avstängningen kommer buss att ersätta tåget. Ersättningsbussarna kommer inte avgå samma tider som tåget. Vi rekommenderar att man söker sin resa i reseplaneraren i vår app eller på vår hemsida. Där kan man även hitta tidtabellen för ersättningsbussarna.

Det kommer gå en direktbuss på vardagar mellan Varberg och Borås. Bussen är insatt för att de som pendlar mellan Varberg och Borås ska få en kortare restid och är planerad så att man kan åka direkt till Borås på morgonen och sedan hem på eftermiddagen.

Annars kommer ersättningsbussarna stanna på alla stationer förutom Tofta och Viskafors. I Viskafors hänvisar Västtrafik till deras ordinarie busstrafik.

Beställningstrafik till och från Tofta

Ska man resa till eller från Tofta kommer det finnas beställningstrafik, som är planerad så den passar till ersättningsbussen för tåget. Resan behöver bokas senast en timme före avgångstiden.

Ersättningsbussarna och beställningstrafiken avgår från läge T i Varberg, Tofta, Derome och Veddige.

Ingen biljettförsäljning ombord

Eftersom ersättningsbussarna inte är våra ordinarie bussar, kommer de inte se ut som Hallandstrafikens vanliga bussar. Det kommer heller inte gå att köpa eller blippa biljetten ombord på bussen.