Test med extra nattstopp på två linjer.

Vi testar extra nattstopp på två busslinjer

Den 15 augusti börjar hösttidtabellen att gälla. I samband med trafikförändringarna kommer vi starta ett test med extra nattstopp på två linjer. Om testet fungerar bra, kommer extra nattstopp sättas in på fler linjer.

Under en provperiod kommer vi erbjuda extra nattstopp på två linjer:

• Linje 666 i Varberg (Varberg – Träslövsläge – Tvååker - Skällinge)
  • Linje 555 i Falkenberg (Falkenberg – Ullared)

Provperioden kommer börja den 15 augusti och pågå minst hela 2022.

Anledningen till testet med extra nattstopp är att göra resan extra trygg för den som reser ensam, även när man går från bussen. Så att man kan ta sig hem tryggt även på kvällen och natten.

Så här funkar extra nattstopp

Extra nattstopp innebär att den som åker ensam ska kunna be föraren att stanna mittemellan två busshållplatser. Man kan begära extra nattstopp från klockan 21.00 till och med sista turen.

Den som vill göra ett extra nattstopp måste anmäla detta till föraren direkt vid påstigning på bussen.

Om något händer under resan, anmäls stoppet senast vid hållplatsen innan man vill att föraren ska stanna. Det är föraren som avgör om det är möjligt att stanna trafiksäkert. Eftersom det extra nattstoppet inte stannar vid en ordinarie hållplats kan det vara svårare att gå av bussen. Har man exempelvis rullstol, rollator eller liknande som gör det svårt att gå av, kan vi tyvärr inte erbjuda ett extra nattstopp.

När resenären sedan ska kliva av öppnar föraren bara framdörren och släpper endast av den som begärt det extra nattstoppet. Bakdörren hålls stängd. Reser man med barnvagn och inte kan gå av genom framdörren, kan föraren öppna bakdörren.

Extra nattstopp gäller bara om man reser och ska gå av ensam.