Varbergs linjenät - Invigning 13 december

Den 13 december läggs stadsbusstrafiken i Varberg om. Det innebär bland annat en satsning på två genomgående huvudlinjer, med kompletterande övriga linjer. Rakare och snabbare linjer ska göra det lätt och bekvämt att åka buss i Varberg.

Den 13 december invigs det nya linjenätet på Varbergs station.

12.00Invigningen börjar. Gösta Bergenheim, ordförande i Hallandstrafiken AB, och Tobias Carlsson, ordförande Hamn och Gatunämnden i Varberg, invigningstalar och klipper band.
12.30Varbergs Lucia gästar oss.
12.45Vi bjuder på smörrebröd i väntsalen.
13.00-16.00Trubaduren Mats Rösell underhåller med quiz och fina priser.
9.00-16.00Testa det nya linjenätet och åk gratis buss inom Varbergs stadstrafik, Hallandstrafiken bjuder på resan.

Det nya linjenätet kommer fler Varbergsbor till nytta, genom effektivare linjedragning och utökat antal turer. Genom att utöka stadsbusstrafiken och förbättra passningen till tåg och regionbussar, kommer möjligheterna för arbets- och studiependling att förbättras. I Varbergs kommun har arbetspendlingen i princip fördubblats sedan 80-talet, och även inflyttningen till kommunen har ökat kraftigt, med stor inflyttning från Göteborg och närliggande Halländska kommuner. Det är därför viktigt att Varberg kan erbjuda en kollektivtrafik som upplevs som ett bra alternativ till bilen.

Grundtanken med det nya linjenätet är att satsa resurserna i två genomgående huvudlinjer och komplettera dessa med övriga linjer, som till exempel linjer avsedda för service- och industriresor. Huvudlinjerna (linje 1 och 2) koncentreras till stråk där många bor och reser. Huvuduppdraget är att passa till och från tågen vid Varbergs station, men även att möjliggöra byte mellan bussarna.