Nya tidtabeller från 10 december 2023.

Utökad tåg- och busstrafik i Halland från och med 10 december

Hallandstrafiken är glada över att kunna meddela att vi kommer att förbättra och utöka tåg- och busstrafiken i Halland från och med söndagen den 10 december 2023. Denna satsning kommer att förbättra resmöjligheterna för både invånare och besökare i regionen.

För att möta det ökade resandet längs med Västkustbanan kommer både Öresundståg och Västtågen att få fler avgångar. Öresundstågen får fler turer på kvällar och helger, och Västtågen mellan Varberg och Göteborg får tre nya avgångar per vardag och riktning. De nya turerna med Västtågen innebär förbättrade resmöjligheter i norra Halland och inkluderar resor till och från Åsa station.

Tack vare infrastruktursatsningarna på Västkustbanan kommer restiderna till och från Skåne att minska. Det nya dubbelspåret mellan Maria och Ängelholm innebär en restidsförkortning på cirka 17 minuter på sträckan Halmstad – Helsingborg.

Även Västtågen mellan Varberg och Borås (Viskadalsbanan) kommer att utökas med fler avgångar.

Utöver detta kommer busstrafiken att utökas. Varberg kommer få utökad stadstrafik med bland annat fler kvälls- och natturer på linje 1 och 2. Linje 1 får även en rakare körväg genom Träslövsläge. I Falkenberg utökas stadstrafiken och linje 2 får bland annat bättre kvällstrafik. Stadsbusstrafiken i Halmstad kommer utökas. Linje 1 i Laholm kommer justeras för att matcha Öresundstågets tider. Det blir även fler turer på vissa regionbussar.

- Vi är mycket glada över att kunna erbjuda en utökad tåg- och busstrafik i Halland. Detta är en viktig satsning för att förbättra resmöjligheterna och underlätta vardagen för våra resenärer, säger Gustav Sandkvist, Verksamhetschef allmän kollektivtrafik på Hallandstrafiken.

Den nya tidtabellen träder i kraft den 10 december 2023. Alla resor finns redan nu sökbara i Hallandstrafikens app och i reseplaneraren på hemsidan.