Tilldelning i upphandlingen av Serviceresor i Halland

Hallandstrafikens styrelse har idag, den 1 oktober fattat beslut om tilldelning i upphandlingen för Serviceresor (färdtjänst, sjukresor och skolskjuts med personbil) i hela länet. Styrelsens tilldelningsbeslut innebär att följande företag kommer att köra Serviceresor de kommande sex åren med start den 1 juli 2022:

Kungsbacka: Göteborgs Buss och Majvillan Transport
Varberg: Varbergs Taxi och Majvillan Transport
Falkenberg : Varbergs Taxi och Connect Bus Sandarna
Halmstad: Taxi Sydväst, Fyllinge Åkeri och Cabonline Region Syd
Laholm: Göteborgs Buss och Sennans Taxi
Hylte: Göteborgs Buss

Närmast väntar nu 10 dagars avtalsspärr innan avtalen kommer att tecknas.
-Hallandstrafiken har byggt vidare på den tidigare upphandlingens goda resultat i leveranskvalité med hög kundnöjdhet och punktlighet. Kommande avtal förstärker den ekonomiska- och miljö/klimatmässiga hållbarheten för att kunna fortsätta leverera en bra kvalité och samtidigt vara uthålliga. Bland annat kommer fordonen under avtalsperioden att köra på en större andel fossilfritt bränsle som en början på den nödvändiga klimatomställningen, säger Daniel Bernhardt, trafikchef på Hallandstrafiken.

– Vi har även stor respekt för att en upphandling innebär både vinnare och förlorare och den omställning som behöver ske både hos företagen och hos förarna. Vi kommer tillsammans med både avgående Trafikföretag och kommande avtalsparter arbeta vidare i ett gott partnerskap för att säkra en god leverans av dessa för samhället viktiga transporter. Men först väntar vi ut avtalsspärren och teckna avtal, avslutar Daniel Bernhardt.

Avtalet i stort
Avtalstid: 6 år
Omsättning: drygt 225 miljoner/år
Cirka 300 fordon och 900 förare
Avtalsmodell utifrån hemområden uppdelat på 16 trafikåtaganden
Följer upphandlingsmyndighetens rekommendation ”Arbetsrättsliga villkor för förare”.
Krav på förarcertifiering i Hallandstrafikens regi.
Fordonskrav med ökade miljö- och klimatkrav, krav på fordonspositionering via GPS, krav på hastighetskontroll via ISA.

För ytterligare kommentarer eller information kontakta:
Daniel Bernhardt, Trafikchef. Telefon: 0346‐712 576. Mail: daniel.bernhardt@hlt.se