Till helgen börjar vi öppna framdörrarna igen

Med start redan under helgen (27-28 februari) kommer Hallandstrafikens första bussar med monterat skyddsglas och öppnad framdörr, att börja rulla i stadstrafiken i Halmstad och Falkenberg. Stadstrafiken i Varberg och Laholm följer därefter, från och med måndag.
-Det innebär att resenärerna åter kan gå ombord genom framdörren och blippa sitt kort eller köpa sin enkel- eller 24-timmarsbiljett direkt av föraren, säger Hallandstrafikens VD Andreas Almquist.

Framdörrarna och främre delen av bussarna har varit avstängda för resenärerna sedan juni förra året, för att skapa en smittsäker arbetsmiljö för förarna. Stängda framdörrar har även inneburit att det inte gått att hantera sina biljetter ombord.

När skyddsglas vid förarplatsen nu monteras och framdörrarna börjar öppnas igen, kan resenärerna återigen köpa biljett ombord, blippa sitt periodkort eller aktivera sin biljett. Lösningen med skyddsglas vid förarplatsen har redan monterats in i hundratals bussar runt om i landet.

-Med skyddsglaset är förarmiljön så smittsäker den kan bli enligt de råd, lagar och rekommendationer som finns på området och vi kan börja öppna framdörrarna igen, säger Andreas Almquist.

Redan under lördag och söndag kommer alltså några bussar i stadstrafiken i Halmstad och Falkenberg att köras med monterat skyddsglas och därmed möjlighet att öppna framdörren för resenärerna igen. Den större utrullningen inleds sedan på måndag, bland annat i stadstrafiken i Varberg och Laholm. Men det kommer ta mellan två och tre veckor innan alla bussar i Halland är utrustade med skyddsglas och kunna öppna framdörren för resenärerna.

-Under övergångsperioden vädjar vi till alla resenärer att vara extra uppmärksamma på om framdörren öppnas eller inte. Öppnas framdörren använder man den, blippar sitt kort eller köper sin biljett. Öppnas inte framdörren måste man gå ombord via de bakre dörrarna på bussen och då måste man ha sin biljett klar innan man går ombord, säger Andreas Almquist.

Hallandstrafiken påminner även om Folkhälsomyndighetens allmänna råd som finns för kollektivtrafiken.

-De allmänna och regionala råden för kollektivtrafiken gäller också fortfarande, t.ex om användningen av munskydd enligt Folkhälsomyndighetens råd, avslutar Andreas Almquist.

NÄR VI ÖPPNAT FRAMDÖRRARNA:
- ... sker all påstigning genom framdörren och all avstigning i de bakre dörrarna (undantagen är endast linje 1 i Falkenberg).
- ... blir allt utrymme ombord tillgängligt för resenärerna.
- ... är föraren bakom skyddsglaset tillgänglig igen för resenärerna för att bland annat hantera biljetterna.
- ... blir det enkelt att betala för resan genom att det då åter går att aktivera eller blippa sitt periodkort eller köpa en enkel- eller 24-timmarsbiljett direkt av föraren.

För ytterligare information eller kommentarer:
Andreas Almquist, VD, 0346- 71 25 50
Peter Gyllander, Press- och Informationschef, 0346- 712 505