​Tågstopp genom Varberg under hela påskhelgen

​Tågstopp genom Varberg under hela påskhelgen

Under hela påskhelgen är det tågstopp genom Varbergs stationsområde, när Trafikverket genomför spårarbeten i tunnelprojektet. Bussar kommer ersätta tågen från sena kvällen på skärtorsdagen fram till och med hela annandagen. Från tisdag morgon den 6 april fungerar tågtrafiken åter normalt.

-Bästa sättet att se hur just din resa kommer att påverkas är att söka resan i reseplaneraren i appen eller på hemsidan. Det innebär längre restider och i reseplaneraren ser man exakt hur restiden kommer att påverkas, säger Peter Gyllander, Hallandstrafikens presschef.

Bussar kommer att ersätta alla tåg, men exakt hur bussarna kör beror på vilken dag resan sker.
-Vi kommer att ha kundvärdar i gula västar ute i Falkenberg, Varberg, på Hede station och på Göteborgs C, som ska hjälpa resenärerna rätt, säger Gyllander.

-Ersättningsbussarna kommer att köras med cirka 50 procents beläggning, för att resan ska bli så trygg och säker som möjligt. Vi rekommenderar såklart att man använder munskydd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger Peter Gyllander.

Av säkerhetsskäl går det inte att ta med cykel ombord på ersättningsbussarna.

Ersättningshållplatserna i Varberg, Falkenberg och Göteborg skiljer sig åt från de vanliga hållplatserna:
I Falkenberg ligger hållplatsen för ersättningstrafiken på parkeringen öster om stationen.
I Varberg på Magasinsgatan, cirka 500 meter nordost om stationen.
I Göteborg kommer ersättningsbussarna att avgå från Åkareplatsen, närmaste granne med Göteborgs Central och Posthotellet.

Så här påverkas din resa under tågstoppet under påskhelgen:
Skärtorsdag 1 april
Öresundståg 20189 som vanligtvis avgår kl 23.40 från Göteborg C till Halmstad är inställt mellan Göteborg och Falkenberg. Resande hänvisas till tåg 3095 med avgångstid kl 23.45 från Göteborg C till Hede station och ersättningsbuss från Hede station till Halmstad. Öresundståg 1098 som vanligtvis avgår kl 23.06 från Falkenberg är inställt mellan Falkenberg och Göteborg, buss ersätter.

Långfredag 2 april

Öresundstågen är helt inställda på sträckan Falkenberg- Göteborg- Falkenberg. Vi hänvisar till ersättningsbuss mellan Falkenberg och Hede station samt Kungsbackapendeln mellan Hede station och Göteborg C.

Påskafton, lördag 3 april
Öresundstågen är helt inställda på sträckan Falkenberg- Göteborg- Falkenberg. Bussar ersätter samma sträcka, både direkt och via mellanstationerna.

Påskdagen, söndag 4 april och annandagen måndag 5 april