​Tågstopp dagtid på sträckan mellan Falkenberg- Varberg 15 till 19 mars

När Trafikverket genomför underhållsarbeten på Västkustbanan mellan Falkenberg och Varberg är alla Öresundståg inställda på sträckan under dagtid (09:00-15:00), måndag till fredag den 15 till 19 mars. Bussar ersätter de inställda Öresundstågen.

-Det tar cirka 30 minuter längre tid att resa på sträckan under tågstoppet, så var ute i extra god tid och sök alltid resan i reseplaneraren i appen eller på hemsidan för att se de exakta tiderna, säger Peter Gyllander, Hallandstrafikens Press- och Informationschef.

Ersättningsbussarna kommer att köra mellan Falkenberg och Varberg och på sträckan Varberg- Falkenberg-Halmstad. Ersättningsbussarna avgår från de ordinarie hållplatserna för ersättningstrafiken. I Falkenberg från bilparkeringen, på östra sidan om stationen och i Varberg från Magasinsgatan (Läge T), cirka 400 meter öster om stationen.

-Det finns kundvärdar på plats både i Varberg och Falkenberg som ska hjälpa resenärerna att hitta rätt, säger Peter Gyllander.

Ersättningsbussarna kommer att köras med maximalt halv beläggning, för att resan ska bli så trygg och säker som möjligt.

Ett resetips för den som kommer norrifrån och ska till Halmstad C, är att fortsätta med bussen hela vägen till Halmstad.
-Bussen från Varberg fortsätter vidare till Halmstad C efter stoppet i Falkenberg. Den som ska till Halmstad C sparar då lite tid genom att fortsätta med bussen hela vägen till Halmstad, säger Gyllander.

Viskadalsbanan påverkas inte av tågstoppet nästa vecka.