​Stortorget helt avstängt för alla bussar hela nästa vecka

​Stortorget helt avstängt för alla bussar hela nästa vecka

Stortorget i Falkenberg kommer att vara helt avstängt för all busstrafik under hela nästa vecka, 12-16 april. En ny tillfällig hållplats finns på Arvidstorpsvägen vid Stålboms.
-Risken för förseningar, framför allt på linje 1 till stationen ökar under veckan så den som har en tågtid att passa måste räkna med att ta en tidigare buss, säger Hallandstrafikens presschef Peter Gyllander.

Alla gator runt Stortorget ska asfalteras efter vinterns olika vägarbeten i området. Det betyder att bussarna inte kan passera Stortorget från och med måndag morgon kl 04:00 till och med fredag eftermiddag kl. 18:00. Stoppet gäller alla hållplatser på båda sidorna av Stortorget, under hela veckan.Även hållplatsen Polishuset är avstängd. En tillfällig hållplats finns istället vid Stålboms på Arvidstorpsvägen.

-Vi kommer att ha kundvärdar ute under hela måndagen och under tisdag morgon för att hjälpa resenärerna att komma till rätt hållplats, säger Peter Gyllander, som också passar på att vädja till övriga trafikanter att respektera bussens företräde vid den tillfälliga hållplatsen vid Stålboms.

-Det är viktigt att bussarna kan stanna på ett säkert sätt där eftersom den hållplatsen kommer att bli lite av ett nav i Falkenberg för alla resenärer som brukar hoppa av och på vid Stortorget eller Polishuset, säger Peter Gyllander.

Linjer som påverkas när Stortorget är avstängt för all busstrafik 12-16 april:
Resenärer på linje 1, 13, 553 555, 556 och 557 hänvisas till Falkenbergs Bussterminal på Holgersplan eller till den tillfälliga hållplatsen på Arvidstorpsvägen vid Stålboms.

Resenärer på linje 11 och 2 hänvisas till Falkenbergs Bussterminal vid Holgersplan.

Indragna hållplatser:
Stortorget (alla lägen på båda sidor av torget)Polishuset

Så kör bussen istället:
Holgersgatan, Sandgatan, Ringvägen, Arvidstorpsvägen, Igeldammsvägen, Klockaregatan och vidare på Lasarettsvägen.

Tillfällig hållplats:
Arvidstorpsvägen, vid Stålboms konditori.