Många hallänningar valde att resa med den populära Sommarbiljetten.

Sommarbiljetten sålde över förväntan

I sommar har många hallänningar valt att resa med den populära Sommarbiljetten – fler än vi vågade tro i början av sommaren.

Inför sommaren satte vi på Hallandstrafiken ett mål om att minst 12 000 hallänningar skulle köpa Sommarbiljetten i år. Målet sattes utefter en förhoppning på att resandet var på väg tillbaka.

Vi kan nu konstatera att vi inte bara nått vårt mål, utan faktiskt överträffat det. Hallänningarna köpte i sommar hela 12 899 Sommarbiljetter. Flest Sommarbiljetter köps i appen, hela 57 procent.

-Det är fantastiskt roligt att se att så många av våra resenärer är tillbaka. Sommarbiljetten är en attraktiv biljett, som många väljer att resa med under sommarmånaderna. Den gör det möjligt att ta sig runt i Halland till ett mycket förmånligt pris, säger Yasmine Möllerström-Henstam, Kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Rekordet för Sommarbiljetten är från 2019, då köpte hallänningarna hela 15 470 Sommarbiljetter.

Vi väntar fortfarande på siffrorna över hur resandet har utvecklats under sommaren. Men om vi tittar på hur trenden har sett ut under våren och hur många biljetter vi sålt under sommaren, så är förväntningen att resandet med buss och tåg har fortsatt öka under sommarmånaderna.