Ny undersökning för anropsstyrd trafik

Ny undersökning för anropsstyrd trafik

Från och med den 1 januari 2018 kommer Hallandstrafiken börja med en ny undersökning för anropsstyrd trafik. Anledningen är att vi med den nya undersökningen kommer kunna följa kvalitén av både beställning och utförande av transporterna både bättre och oftare. Detta kommer användas för att identifiera förbättringsområden som en del i Hallandstrafikens kontinuerliga kvalitetsarbete.

Kunden kan bli uppringd efter genomförd färdtjänst- eller sjukresa

Att vi nu byter undersökningsmetod innebär att kunden som genomfört en färdtjänst- eller sjukresa via oss kan komma att bli uppringd dagen efter sin resa. Kunden blir då uppringd av ett undersökningsföretag, för närvarande Ipsos, och får frågan om man vill delta i undersökningen. Genom att kunden deltar kan vi följa kvalitén på den service som både beställningscentral och våra taxiföretag genomför och följa förändringarna över tid. Vi hoppas därför att så många som möjligt vill delta.

Vad innebär undersökningen?

Tidigare har Hallandstrafiken gjort undersökningar gällande den anropsstyrda trafiken vartannat till vart tredje år. Nu kommer vi använda en modell (ANBARO) för mätning och kvalitetssäkring som sammanställs via Svensk kollektivtrafik, och som för närvarande genomförs av undersökningsföretaget Ipsos. Detta är ett projekt som kommer pågå under minst ett år och som sedan kommer utvärderas. ANBARO är en undersökning som mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan som genomförts. Genom mätningarna får vi möjlighet att jämföra resenärens nöjdhet med olika transportörer, men även med övriga färdtjänst- och sjukreseansvariga i Sverige. Undersökningen pågår löpande under året och intervjuer per telefon sker dagligen. De som intervjuas är ett urval av de resenärer som genomfört en färdtjänst- eller sjukresa dagen innan intervjun. I samarbete med Svensk Kollektivtrafiks ANBARO genomförs årligen drygt 40 000 intervjuer om färdtjänst och sjukresor i Sverige.