Kampanjen drar igång 1 januari.

Kickstarta träningsåret med Hallandstrafiken

I början av januari lanserar Hallandstrafiken en ny kampanj för att uppmärksamma de hälsofördelar som kommer med att välja kollektivtrafiken framför bilen.

I Sverige cyklar kollektivtrafikresenärer dubbelt så mycket, och går tre gånger så mycket som bilister. Kollektivtrafiken bidrar till många människors vardagsmotion genom att stimulera människor att regelbundet gå eller cykla till stationen eller hållplatsen. Motionen blir ett naturligt inslag i vardagen som minskar risken för övervikt, diabetes, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, vissa cancersjukdomar och ledbesvär. (Källa: Svensk Kollektivtrafik.)

-När man väljer att resa kollektivt får man vardagsmotionen med sig, man rör sig mer än om man tar bilen. Vi vill med denna kampanj uppmärksamma detta så här i början av året när många vill starta i gång sitt nya år. Vi gör det med glimten i ögat, men det är en viktig del i vår strävan att skapa en mer hållbar och hälsosam region, säger Yasmine Möllerström Henstam Kommunikationschef på Hallandstrafiken.

Kampanjen syftar till att främja användningen av kollektivtrafik som ett hållbart resalternativ, samtidigt som det bidrar till hallänningarnas hälsa och välbefinnande. Kampanjen lyfter en av fördelarna med att resa kollektivt, nämligen hälsoeffekten som kommer av att man rör på sig mer än om man tar bilen. Vi gör detta genom att lyfta situationer som kan vara lite krävande och som våra resenärer kan känna igen sig i. Och med humorns hjälp vill vi vända de situationerna till något positivt.

I början av ett nytt år är det många av oss som tänker att det är dags att ta tag i träningen. En del kanske också tänker att de borde ställa bilen oftare och börja åka mer kollektivt. Här kan vi erbjuda en lösning i och med att den som åker kollektivt får vardagsmotion på köpet. Ibland behöver man springa efter bussen. Ibland irrar man fram och tillbaka mellan stationens perronger för att hitta till sitt tåg. Ibland får man benträning på bussen när man står upp i en kvart eftersom man givit sin plats till en som behöver den mer. Det kan bli mycket mikroträning när man åker kollektivt.

Att börja resa kollektivt kan vara ett sätt att förverkliga det där nyårslöftet om att röra mer på sig. Med Hallandstrafiken kan man få både resa och träning på samma gång. Det tycker vi är ganska bra.