Fortsatt positiv resandeutveckling i Halmstad

Generellt har Hallandstrafiken en positiv resandeutveckling i hela Halland. Även för stadsbusstrafiken i Halmstad ser resandeutvecklingen fortsatt positiv ut. Detta är extra glädjande med tanke på de stora arbeten som pågår för närvarande i och med byggandet av Resecentrum etapp 2. Vi ser mycket positivt på att vi har en stabil resandeutveckling i Halmstads stadstrafik och kommer fortsätta med vårt målmedvetna arbete för att bli det bästa resvalet. Om resandeutvecklingen håller i sig finns chansen att vi når 4 000 000 resor i slutet av året. Resandet ökar med nästan 4,5 procent mot föregående år.

En miljon resor på linje 30

I november gjordes den miljonte resan på linje 30, som går mellan Eurostop och Tylösand. Det firade Hallandstrafiken den 9 november med att vi bjöd på kaffe och bulle i centrala Halmstad, samt med musik ombord på bussen.

Satsningar under byggtiden

Hallandstrafiken har tillsammans med kommunen gjort satsningar för att underlätta trafikläget under byggnationen av Resecentrum etapp 2. För att undvika hård belastning med köer på Laholmsvägen under morgonen och eftermiddagen är det bra om så många som möjligt exempelvis åker kollektivt eller tar cykeln istället för bilen.

Busskörfält på Laholmsvägen

Under byggtiden är ett körfält på Laholmsvägen från Linehed i riktning mot centrum busskörfält. Bussen slipper på detta vis fastna i bilköer och kan därmed hålla tidtabellen och komma fram i tid. Bussgatan på Laholmsvägen har blivit en framgångsfaktor och visar på hur satsningar som att till exempel ge bussen förtur i trafiken påverkar valet att välja kollektivtrafiken.

Fria resor-kampanjen

I samband med att Halmstads resecentrum etapp 2 byggs har Hallandstrafiken gjort utskick med Fria-resor erbjudandet i Halmstad. Detta för att få fler att välja bussen framför bilen. Vi har gjort tre utskick till företag och privatpersoner i Halmstad under hösten och ser att många har passat på att ställa bilen, för att istället prova på att resa kollektivt. Tanken med Fria-resor kampanjen är att nå potentiella kunder som i dagsläget tar bilen till och från jobbet. Utskicken görs till områden där många bor eller arbetar och där det finns bra trafik och en potential för fler resenärer.