Förenklat biljettsortiment

Förenklat biljettsortiment

Hallandstrafiken arbetar med att biljettsortimentet ska bli enklare och tydligare, utan begränsningar i hur många resor som får göras eller om kortet bara gäller för buss alternativt buss och tåg. Vi har idag olika regler för olika kort, vilket skapar bekymmer och en viss förvirring hos våra resenärer.

2 resor/dag tas bort

Av ovan anledning, samt att vi ser att försäljningen av Period 2 resor/dag har minskat de senaste åren, kommer vi att ta bort periodkortet 2 resor/dag för försäljning från och med 11 december. Efter den 11 december kommer man därför inte längre kunna köpa detta periodkort. Det kommer däremot fortfarande gå att resa på kortet tills giltighetstiden gått ut.

Hallandstrafiken rekommenderar 30 dagars periodkort istället

För de resenärer som har rest med Period 2 resor/dag, rekommenderar vi istället vårt obegränsade periodkort som gäller i 30 dagar. Övergången till detta periodkort innebär en prisökning på 45 kr. Fördelen med det obegränsade periodkortet är att resenären inte är begränsad till enbart två resor per dag. Man kan med detta kort även göra till exempel en resa på kvällen, efter jobbet eller studierna. Kortet är dessutom opersonligt, så någon annan inom till exempel familjen kan resa på det när det inte används. Man kan alltså dela på kortet mellan flera personer.

Det obegränsade periodkortet gäller i 30 dagar på både Hallandstrafikens bussar och tåg (förutsatt rätt geografiska giltighet), till skillnad från Period 2 resor/dag som inte gällde på Öresundståg och Pågatåg.

Period 2 resor/dag finns kvar för arbetsresor i färdtjänst

För de resenärer som använder Period 2 resor/dag för arbetsresor i färdtjänst, kommer kortet finnas kvar. Det innebär att dessa resenärers resande blir oförändrat och de kan fortsätta att resa med Period 2 resor/dag även efter december.