Färre Serviceresor men ökad kundnöjdhet under 2020

Pandemin har kraftigt påverkat resandet med Hallandstrafikens Serviceresor, men trots det ökar kundnöjdheten. Nöjdheten med hur Hallandstrafikens Beställningscentral hanterade beställningen av resan fick betyget 92 procent (+2 procent) och nöjdheten med föraren nådde 94 procent (+1), visar den årliga ANBARO-mätningen för 2020.

- Mätningen visar på höjda betyg och nöjdare kunder trots den oro för pandemin som finns i samhället. Det här är ett glädjande bevis på att resenärerna känner sig nöjda och trygga med de insatser som gjorts för att anpassa verksamheten efter pandemins förutsättningar, säger Daniel Bernhardt, trafikchef på Hallandstrafiken.

-Detta är även ett kvitto på dels att de aktiviteter vi utfört under lång tid för att förbättra kvalitén, dels den goda samverkan vi har med både uppdragsgivare och trafikföretag, säger Bernhardt.

Under 2020 utfördes ca 550 000 Serviceresor vilket är en minskning med cirka 22 procent jämfört med 2019. Men resandet har varierat starkt under året och i stort följt den övriga utvecklingen i samhället under pandemin.

-Ett särskilt tack riktas till alla de förare som varje dag upprätthåller dessa viktiga resor till både vård, skola och omsorg, avslutar Daniel Bernhardt.

Nyckeltal
Punktlighet: 96,5 % (+0,5 % från 2019)
Nöjdhet med beställningen: 92 %(+2 %)
Nöjdhet med föraren: 94 % (+1 %)

För kompletterande kommentarer eller information:
Daniel Bernhardt, Trafikchef Hallandstrafiken AB, 0346-712 576.
Peter Gyllander, Press- och Informationschef Hallandstrafiken AB, 0346-712 505.

FOTNOT 1:
Barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Intervjuer genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Hallandstrafiken genomför genom ANBARO 2500 intervjuer per år.

FOTNOT 2:
Färdtjänst, sjukresor och skolskjuts kallas gemensamt för Serviceresor i kollektivtrafiken.