Ändringar på Bussterminalen i Varberg torsdag till söndag

När Trafikverket fortsätter att förbereda för tunnelbygget måste vi tillfälligt flytta en del av bussarna på Varbergs Bussterminal. Flytten påverkar alla bussar på Bussterminalen från torsdag 5 december kl 10:00 till och med söndag kväll 8 december. Från måndag morgon den 9 december går bussarna som vanligt igen.

-Regionbussarna stannar kvar vid de fyra ordinarie hållplatser som ligger närmast Kungsgatan på Bussterminalen. Där kommer vi att ha informatörer på plats, som visar resenärerna till rätt stadsbuss, säger Peter Gyllander på Hallandstrafiken.
-Stadsbussarna flyttar några 100 meter söderut och stannar vid tre tillfälliga hållplatser på Kungsgatan, där det i normala fall är snedställda p-platser. Även där kommer vi att ha informatörer på plats för att hjälpa till, säger Gyllander.

Skälet till de tillfälliga ändringarna av hållplatslägena är att Trafikverket utför ett ledningsarbete i hörnet Västra Vallgatan och Magasinsgatan, där bussen normalt kör ut från Bussterminalen. Arbetet gör att bussen inte kan köra runt kvarteret vid Västra Vallgatan och Magasinsgatan.

Trafikverkets ledningsarbete pågår mellan torsdag 5 december kl 10:00 och söndag kväll den 8 december.
-Busstrafiken kommer inte att påverkas på annat sätt än att den stannar vid andra hållplatslägen vid Bussterminalen. Trafiken kör åter normala vägar och stannar vid de ordinarie hållplatserna från och med måndag morgon den 9 december, säger Peter Gyllander.

Uppdatering torsdag 5 december 08:30:
I en tidigare version av den här nyheten har vi informerat om en lösning som innebar en annan lösning för bussarnas hållplatser. Efter provkörning med bussarna, visar det sig nu att lösningen ovan har bäst effekter för busstrafiken vid Bussterminalen.