Ny design på Åkturen.

Åkturen är tillbaka i sommar

I sommar kommer Åkturen tillbaka. Den populära busslinjen som går mellan Varberg och Åkulla bokskogar körs mellan 13 juni och 14 augusti. Med linjen kan man upptäcka de olika besöksmålen och naturreservaten runt Åkulla med buss. Den går i en runda som startar och slutar på Varbergs bussterminal. Hela turen tar cirka 1 timme och 45 minuter.

- Det känns härligt att vi tillsammans med våra partners kan återuppta den här populära och mycket uppskattade sommarturen och att våra resenärer återigen kan ta sig ut och uppleva omgivningarna i Åkulla, säger Peter Gyllander press och informationschef på Hallandstrafiken.

Åkturen gör att man på ett enkelt och hållbart sätt når Åkullas populära besöksmål med kollektivtrafik. Man hoppar av och på precis som man vill utmed linjen. Hop on - Hop off helt enkelt. Man kan åka hela turen eller åka en del, stanna, uppleva och sen åka vidare. Med Åkturen är det bara att hoppa av - eller på - när man känner för det. Det finns även en förinspelad guidning som man kan lyssna på om man är nyfiken på vad som svischar förbi utanför fönstret.

Åkturen kommer att återkomma i ny kostym. De som kommer ihåg Åkturen, kommer ihåg att den syntes. Den kommer att synas även denna gång, i ny design. Hallandstrafikens blå färg, en ny typ av buss och besöksmålen på platsen har inspirerat till valet av design.

Hallandstrafikens ordinarie biljetter gäller på Åkturen, inklusive Sommarbiljetten (från 15 juni) och Seniorbiljetten.