Jonas Nordfors i semifinal på VM i trampolin och Lina Sjöberg i final i DMT

Jonas Nordfors i semifinal på VM i trampolin och Lina Sjöberg i final i DMT

Idag inleddes VM i Baku med kvaltävlingar i DMT och individuell trampolin och två svenska hoppare har tagit sig vidare från kvalet. Lina Sjöberg är i final i DMT och Jonas Nordfors har gått till semifinal i trampolin, vilket han är första svensk att lyckas med.

I den individuella trampolintävlingen startade Jonas Nordfors, Upplands Väsby GK och Lina Sjöberg Uppsala GF. Jonas genomförde två riktigt bra kvalserier idag där han satte alla övningar. Totalpoängen 106,43 räckte till semifinal.

- Det känns väldigt skönt att all träning under året gett resultat och extra bra att fira sitt tionde VM med en semifinal, säger Jonas Nordfors.

Lina gjorde en bra kvaltävling i trampolin med en fin första serie. Den andra serien började bra men hon fick sänka svårigheten lite i slutet. Totalpoängen blev 95,080, vilket inte räckte till vidare avancemang i trampolintävlingen där hon slutade på en 35:e plats.

Svettigt kval i DMT

Lina Sjöberg, en av storfavoriterna till medaljplats i DMT, tog sig precis till söndagens VM-final. Hennes första hopp blev alldeles för långt men hon räddade upp det genom att köra ett strålande bra andra hopp som belönades med dagens högsta poäng, vilket tog henne till finalen.

Linus Oledal, från Västra Frölunda TK gjorde i sitt första VM en stabil insats med två bra kombinationer i DMT. Båda hoppen var lite långa och totalpoängen för dagen blev 70,5, vilket räckte till en 21:e plats i kvalfältet, där de åtta bästa hopparna gick till final.

- Jag är otroligt stolt över laget och dagens insatser. Det var såklart speciellt kul att Jonas kunde få till Sveriges första VM-semifinal i trampolin. Det var mycket starkt av Lina att under stor press komma tillbaka efter den första kombinationen in DMT, vilket gjorde det lite väl nervöst och spännande innan finalplatsen var klar, säger förbundskapten Jonas Heiman.

I morgon fredag fortsätter kvaltävlingarna i Baku. Då tävlar Hanna Rydén från Upplands Väsby GK tillsammans med Sofia Redman från TK Levo i den synkrona hoppningen tidigt på morgonen svensk tid.