Öppen gård på Bjällansås gård, Bokenäset, 22 september 10.00–16.00

Lördagen 22 september kommer Gröna gårdar att hålla öppet på sin egen gård Bjällansås som ligger i Bokenäset utanför Uddevalla. Gröna gårdar välkomnar matintresserade att ta del av en dag där de kan se hur gårdens nötdjursuppfödning går till. Under dagen kommer tillfälle ges till ett fördjupat studiebesök med Gröna gårdars grundare Jan Karlsson samt ett antal aktiviteter i form av ponnyridning, traktorköring och cowboys. Det kommer även att finnas en specialutformad köttbox till försäljning men också en tipspromenad där besökarna får vandra runt området och se verksamhetens olika delar.

På  gården kommer det finnas grillade, ekologiska hamburgare samt fikamöjligheter med kaffe och kanelbullar från Lyckans stenungsbageri. På området kommer det även att finnas en loppmarknad.

Öppen gård på Bjällansås gård hålls i samband med matvandringen i Uddevalla, där ett 20-tal lokala livsmedelsproducenter har öppet sina verksamheter i Uddevallatrakten och erbjuder smakprov och försäljning.

Gröna gårdar som arbetar med nötdjur och lamm uppfödda på obesprutat, örtblandat gräsfoder, har som målsättning att uppfödning och försäljning av kött ska ske på ett för miljön hållbart och välmotiverat sätt. Att hålla öppen gård är en naturlig del i deras tanke om att konsumenter och producenter ska kunna komma närmare varandra. I linje med denna vision arbetar de även med full transparens där både gårdsnamn, uppfödare och djurets kön, ålder och ras återfinns på varje enskild detaljs etikett. Varje detalj går därför att spåra till respektive ursprungsgård, dessa gårdar presenteras med bild och text i specifika uppfödarintervjuer på Gröna gårdars hemsida där det även går att beställa kött i form av särskilda köttboxar. I dagsläget är det ett 30-tal västsvenska gårdar som är knutna till företaget.