Ny OECD-rapport: Greater Copenhagen intar topposition i OECD inom skapande av grön teknik

Greater Copenhagen är bland de bästa regionerna i OECD på gröna patent, gröna jobb och grön forskning: Det visar en ny rapport från OECD. Rapporten presenterar också 13 rekommendationer för hur Greater Copenhagen ska behålla och utveckla sin position som framstående grön innovationshub.

Stora delar av den nya teknik som behövs för att städer och regioner inom OECD ska kunna nå sina klimatmål 2050 befinner sig fortfarande i ett tidigt utvecklingsskede. Men lokala insatser kan påskynda utvecklingen. Investeringar i grön innovation skapar dessutom nya jobb och stärker regionernas konkurrenskraft på den globala marknaden, visar en ny rapport från OECD, "The geography of green innovation hubs in OECD regions", som presenterades under OECD Local Development Forum 2024. Forumet arrangeras av OECD och Greater Copenhagen och pågår just nu i Malmö och Köpenhamn, Rapporten kartlägger nivån av gröna innovationer samt förhållandet mellan gröna patent och lokala arbetsmarknader inom 328 regioner i OECD och zoomar också särskilt in på Greater Copenhagen, som bidragit med data till analysen.

Greater Copenhagen skapar många gröna patent och jobb

Av rapporten framgår, att Greater Copenhagen utmärker sig som ett ledande center för grön innovation och är bland topp 4 procent (nr 12 av 328) av OECD-regioner när det gäller nivån av gröna patent per capita. Hela 22 procent av regionens patent är inom grön teknik, medan genomsnittet i OECD är 16 procent.

Majoriteten av de gröna patent, som togs fram mellan 2000-2021 i Greater Copenhagen, gick ut på att begränsa klimatförändringarna, som t.ex teknik för att minska utsläpp av växthusgaser i samband med energiproduktion samt produktion av hållbara varor.

Greater Copenhagen är även framgångsrikt med att skapa gröna jobb. 2021 utgjorde gröna jobb 24,7 procent av sysselsättningen, vilket är 7 procentenheter mer än OECD-genomsnittet.

Grön forskning är ett annat framgångsrikt område, där regionen utmärker sig. Tre av världens fem främsta universitet inom hållbarhetsforskning ligger i Greater Copenhagen, visar rapporten.

13 konkreta rekommendationer från OECD

Greater Copenhagen har idag stor nytta av de starka partnerskap som finns mellan universitet, företag och offentliga organisationer, men brottas med utmaningar när det gäller att säkerställa tillgången till grön kompetens och finansiering. Rapporten lyfter fram 13 konkreta rekommendationer som ska hjälpa Greater Copenhagen att bibehålla sin starka position i den gröna omställningen.

Ett sådant är att stärka befintliga samarbeten, både inom och över nationsgränsen. På så sätt kan regionen utveckla mer teknik, som snabbare når marknaden och skapar ekonomiskt värde. Bättre gemensamma finansieringsmekanismer mellan länderna, och lösningar för administrativa och juridiska gränshinder skulle stärka samarbetet ytterligare, skriver OECD.

Insatser för att få fler att välja STEM- samt yrkesutbildningar som anpassar arbetskraften efter de behov som finns samt en mer flexibel lagstiftning för rekrytering av arbetskraft från tredje land, är två andra konkreta förslag.

Jan Hendeliowitz, styrelsemedlem i Greater Copenhagen och tidigare ordförande för OECD-LEED Committe, deltog i presentationen av analysen tillsammans med OECD vid konferensen:

- Det är mycket glädjande att OECD med den här rapporten bekräftar att Greater Copenhagen ligger i topp när det gäller gröna innovationer, vilket också tidigare analyser visat. Det finns ett stort engagemang i regionen att utveckla teknik för att nå klimatmålen och det ger tydligt utslag i analysen. Samtidigt står vi med utmaningar och hinder, som vi arbetar hårt för att finna lösningar på. OECD kommer med konkreta rekommendationer, som vi kan ta till oss och låta oss inspireras av i vårt fortsatta arbete med att behålla och utveckla Greater Copenhagens starka gröna position.