VIOLINIST AV VÄRLDSKLASS HOS GÖTEBORGS SYMFONIKER

Den 26 januari framträder violinisten Akiko Suwanai och Göteborgs
Symfoniker i ett omväxlande program med Takemitsus Requiem,
Beethovens violinkonsert och Sibelius fjärde symfoni under ledning av
den finske dirigenten John Storgårds.

Som den yngsta vinnaren någonsin av Tjajkovskijtävlingen blev den japanska
violinisten Akiko Suwani (bilden) snabbt en internationellt uppmärksammad och
hyllad solist. Under 20 aktiva år har hennes violinklang förgyllt konserter i Europa, USA och Asien och hon har turnerat med orkestrar som Kungliga filharmonikerna och London Symphony. Akiko Suwani har framträtt med Göteborgs Symfoniker sex gånger, både i Konserthuset och på turné i Budapest och Berlin. Hon har spelat in ett stort antal skivor för Universal Music och har också vunnit Paganinitävlingen i Italien och Drottning Elisabeth-tävlingen i Belgien. Hon spelar på en Stradivarius från 1714, ”Delfinen”.

John Storgårds studerade violin vid Sibeliusakademin och för Haim Taub i Israel.
Efter att ha spelat professionellt under många världskända dirigenter återvände han till akademin för att studera dirigering. I dag är John Storgårds chefdirigent för Helsingfors stadsorkester. 2005 gjorde han en imponerande debut på BBC Proms med BBC Symphony Orchestra som han numera arbetar med varje säsong. John Storgårds har även spelat in en rad skivor, bland annat en prisbelönt inspelning av Vasks violinkonsert Distant Light.

Göteborgs Konserthus onsdag 26 januari kl 19.30 (och Vara Konserthus
28 januari kl 19.30)

För mer information och intervjuer kontakta:

Stefan Nävermyr
Redaktör & informatör, Göteborgs Symfoniker AB