Vällustig horntrio och svängigt jazzgästspel: Scott Hamilton kvintett med Ulf Wakenius

Novembers sista dagar bjuder på tvåfina konsertkvällar i Göteborgs Konserthus: söndag 29 november kl 18 uruppför hornisten Lisa Ford À trois av Victor Varela och måndag den 30 november kl 19.30 gästspelar rutinerade tenorsaxofonisten Scott Hamilton i Konserthusets jazzserie tillsammans med Göteborgs egen stjärngitarrist Ulf Wakenius.

Victor Varelas nya stycke À trois handlar mycket om klangfärger, men är enligt tonsättaren också " vällustigt och dionysiskt med ett litet mått fräckhet", vilket titeln också antyder.

Stycket är specialskrivet för Lisa Ford som är stämledare för hornen i Göteborgs Symfoniker. Vid konserten framförs också Brahms Horntrio samt Ravels pianosvit Gaspard de la nuit. Vid sidan av Lisa Ford medverkar Øyvor Volle som är konsertmästare hos Göteborgsoperan och medlem i Vertavokvartetten samt frilanspianisten Mårten Landström som också är konstnärlig ledare för Läckö Slottsopera.

Amerikanske tenorsaxofonisten Scott Hamilton behöver knappast någon presentation - han är ett mycket välkänt och aktat namn i internationella jazzkretsar. Scott Hamilton har i många år haft Europa som bas och är en uppskattad gäst i Sverige och Göteborg. Kvintetten består av pianisten Jan Lundgren, gitarristen Ulf Wakenius, basisten Jesper Bodilsen och trummisen Kristian Leth. De utlovar en svängig kväll med kända låtar och fartfyllda improvisationer... en perfekt stämningshöjare i novembermörkret!

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör & informatör, tel 031-726 53 45

www.gso.se