Sverigepremiär för över 100 år gammal romantisk symfoni

Visst känns det märkligt att Göteborgs Symfoniker och dirigenten Walter Weller står bakom Sverigepremiären av Josef Suks hela Asrael-symfoni i november 2009, över 100 år efter fullbordandet 1906.

Veterligt är det första gången den väldiga Asrael-symfonin spelas i sin helhet i Sverige (Stockholms konsertförening ska på 1930-talet ha framfört en förkortad version). Det är verkligen hög tid för denna fantastiska musik att klinga i sin formidabla storslagenhet. Paralleller har dragits med Mahler, ja till och med Sjostakovitj, i symfonins långsamma, suggestiva partier.

Josef Suk var en driven violinist och skicklig tonsättare som med symfonin överträffade sig själv i sorgearbetet efter svärfaderns och hustruns död (Dvorák och hans dotter Otilie). I ett slag blev han en omtalad och beundrad tonsättare.

Konserterna i Göteborgs Konserthus den 12 november kl 19.30 och 13 november kl 18 inleds med Dvoráks festliga uvertyr Karneval, och samme tonsättares fina violinkonsert med den hyllade tyska violinisten Arabella Steinbacher som solist. Hon fick sitt internationella genombrott 2004 när hon ersatte Kyung-Wha Chung i Beethovens violinkonsert: "En övertygande och mogen tolkning från en artist vars vackra ton är överväldigande". Hon har sedan dess framträtt med dirigenter som Christoph von Dohnányi, Valerij Gergijev och Neeme Järvi.

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, tel 031-726 53 45

www.gso.se