Scenisk symfoni av Hollywoodmästare

Vid konserten medverkar också svenske stjärntrumpetaren Håkan Hardenberger (bilden)
som är solist i Rolf Wallins trumpetkonsert från 2011, ett suggestivt och
rytmiskt verk där solisten verkligen får visa upp trumpetens klangrikedom.

Erich Wolfgang Korngold kunde som gosse tävla med Mozart i kategorin ”brådmogna begåvningar”. Det är ingen tillfällighet att de delar förnamn. Som nioåring spelade Korngold sin kantat Gold för Gustav Mahler som kallade honom ”ett musikaliskt geni”. När symfonin blev klar 1952 var den 55-årige Korngold redan en ärrad och smått desillusionerad veteran med massor av Hollywoodmusik bakom sig. Allt detta kan höras i hans häftiga men svårspelade symfoni i den knepiga tonarten Fiss-dur.

GÄSTSPEL AV KUNGLIGA FILHARMONIKERNA

Brahms fjärde symfoni får ny glans av Kungliga filharmonikerna och chefdirigenten Sakari Oramo på gästspel i Göteborg. Solist är världspianisten Stephen Hough som spelar en riktig raritet: Pianokonsert i a-moll av Hummel, Beethovens vän och konkurrent. Konserten inleds med Berlioz uvertyr Les francs-juges

Wallins Trumpetkonsert och Korngolds Symfoni

Göteborgs Konserthus torsdag 14 mars kl 19.30 (också
i Vara Konserthus 15 mars kl 19)

Kungliga filharmonikerna

Berlioz Les francs-juges, Hummels Pianokonsert a-moll och Brahms

Symfoni nr 4

Göteborgs Konserthus lördag 16 mars kl 15

Stefan Nävermyr,
redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tar nu ytterligare ett steg framåt med nye chefdirigenten Gustavo Dudamel, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.