Dudamel förnyar kontrakt med Göteborgs Symfoniker till 2012

Efter ännu en europeisk succéturné för utsålda hus med Göteborgs Symfoniker har Gustavo Dudamel tackat ja till att förlänga sitt kontrakt som chefdirigent till 2012 vilket innebär att han blir orkesterns chefdirigent i sammanlagt fem år.

Samarbetet med Göteborgs Symfoniker inleddes när han på kort varsel tog över en konsert vid BBC Proms i Royal Albert Hall i London sommaren 2005 när han var 24 år. Ett år senare utsågs han till chefdirigent med början hösten 2007.

Efter att ha inlett sin tredje säsong med orkestern har hans genomslagskraft hos musiker och publik varit lika stort som det intryck hans konstnärskap lämnat hos orkestrar och operahus världen över.

Edward Smith, konstnärlig chef och VD för Göteborgs Symfonikers AB, säger:

- Vi är väldigt stolta över att Gustavo fortsätter sitt nära samarbete med oss - vi är ju hans "europeiska" orkester. När han nu börjar som Music Director för Los Angeles Philharmonic och fortsätter sitt passionerade engagemang hos Simón Bolívarorkestern i Caracas i Venezuela är vi fantastiskt glada att kunna erbjuda honom möjligheten att förverkliga sina musikaliska ambitioner i en lugn och kreativ miljö hos oss i Sverige.

Gustavo Dudamel säger:

- Göteborg har varit, och fortsätter vara, en underbar plats där vi gör underbar musik tillsammans. Jag älskar musikerna i orkestern och arbetet vi utför tillsammans - ni kan inte föreställa er hur begeistrad jag är över att få bygga vidare på det vi har påbörjat här.

Nyligen avslutades en turné där orkestern framträdde i Hamburg, Bonn, Amsterdam och Bryssel. Konserterna var alla slutsålda och publikens bifall enormt. Kritikerna var minst sagt imponerade:

"De kompletterade varandra som hand i handske: en skandinavisk orkester som från sitt perspektiv förandligade Nielsens musik, och ett energiknippe från Venezuela som utnyttjade varje möjlighet att briljera. Jublet var ofantligt." (Hamburger Abendblatt)

"Gustavo Dudamel hänför med Göteborgs Symfoniker." (General-Anzeiger, Bonn)

"Underbart spelat av den svenska orkestern som utan tvekan är av europeisk toppklass." (Parool, Amsterdam)

"Göteborgsmusikerna uppvisar ett riktigt mästerskap, med en varm och mäktig klang, tack vare stråkarnas jämna homogenitet." (classiquenews.com, Belgien)

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör, tel 031 - 726 53 45

www.gso.se

(foto av Gustavo Dudamel: Anna Hult)