Vad händer om man stänger in en rebellisk punkare i ett förljuget familjeliv?

Någon gång måste det ju spricka, säger Anna Takanen, Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare som just nu repeterar titelrollen i Simon Stephens pjäs Harper Regan. Premiär den 3 april på Nya Studion.

I en förljugen familjevärld hittar vi henne, 41-åriga Harper, som en dag lämnar sin familj för att besöka sin pappa som ligger för döden. Men hon kommer för sent och istället för att återvända hem ger hon sig ut på en roadtrip. Under ett par omtumlande dygn gör hon upp med det förflutna och genomgår under resan ett reningsbad.

-Det handlar om en kärlek som är så hårt prövad att endast skuld återstår, berättar Anette Norberg, pjäsens regissör. Anette Norberg var senast aktuell med Fyrverkerimakarens dotter på Helsingsborgs Stadsteater.

Simon Stephens är en av Storbritanniens ledande samtidsdramatiker. Hans dramatik är sprungen ur Royal Court Theaters satsning på att förnya den brittiska dramatiken. I Harper Regan sätter han familjen, kärleken och självbedrägeriet under lupp.

-Harper Regan är en pjäs som fått stor uppmärksamhet i England och Stephens är en dramatiker som teatern har en stark relation till. Det känns som en stor utmaning och ett stort förtroende att göra rollen som Harper, säger Anna Takanen som av Stephens fick manuset i handen tillsammans med en önskan om att hon skulle göra rollen.

Tidigare har två av Stephens pjäser satts upp på Göteborgs Stadsteater; På stranden av världen i regi av Ronnie Hallgren och Bort från Stockport i regi av Olof Lindqvist.

Just nu delar Anna Takanen sin tid mellan sitt konstnärliga ledarskap på teatern och skådespeleriet. Senast Anna Takanen stod på scen på Göteborgs Stadsteater var i Harold Pinters Aska i regi av Björn Runge på Nya Studion.

Övriga medspelare är Sarah Appelberg, Marie Delleskog, Eric Ericson, Johan Gry, Thomas Nystedt och Gustav Ekman Mellbin.

För mer information och intervjuer:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se