Teater för göteborgarna!

För tredje året i rad öppnar Göteborgs Stadsteater dörrarna under kulturkalaset och välkomnar alla göteborgare till en underhållande presentation av vårt kommande spelår. Konferencier är teaterns konstnärliga ledare Anna Takanen.

Under en fullspäckad timme ges smakprov ur våra föreställningar och på plats finns flera av våra skådespelare, dramatiker och regissörer.

På Stora Scen får vi en trailer av Shakespeares Trettondagsafton i full kostym. Därefter redovisar Suzanne Osten tillsammans med ensemblen en del av processen med föreställningen Publiken. Carin Mannheimer presenterar nypremiären av publiksuccén Sista dansen. Skådespelarna Ann Petrén, Carina M Johansson och övriga ensemblen ger textprov ur Broadway-succén Familjen. Vi visar också delar ur en scen av Line Knutzons skruvade fars, Hantverkarna.

Därefter lämnas scenen över till Backa Teater som presenterar spelårets alla produktioner. Bland annat avslöjas vilken opera som har premiär i teaterhuset på Lindholmen våren 2010.

Timmen fortsätter med en presentation av Nya Studions repertoar. Först ut är Vi som är hundra som presenteras av författaren Jonas Hassen Khemiri och skådespelarna. Därefter får vi se smakprov ur samtidstragedin Krossad, höra författarna Johannes Anyuru och Aleksander Motturi berätta om pjäsen Förvaret. Carina Rydbergs Satanisterna presenteras av skådespelarna Anna Bjelkerud och Tito Pencheff. Avslutningsvis berättar Anna Takanen om det provokativa kärleksdramat Blackbird.

Vi hälsar alla göteborgare välkomna till en timmes tät och underhållande presentation av kommande spelår! Fri entré!

Göteborgs Stadsteater under kulturkalaset:

Fredag 14 aug kl.11.00
Presentation av spelåret
Stora Scen, Göteborgs Stadsteater
Kl 11-12.00
Fri entré.

Fredag 14 aug kl.17.30
Presentation av spelåret
Stora Scen, Göteborgs Stadsteater
Kl 17.30- 18.30
Fri entré.

Lördag 15 aug kl.18.00