Storstadsljus har fått lysande recensioner!

De flesta kritikerna lovordar uppsättningen Storstadsljus som hade skandinavisk premiär på Göteborgs Stadsteater för en knapp vecka sedan. Stefan Metz regi, skådespelarprestationerna, scenografin, såväl som musiken lyfts fram. Ord som attraktiv, lysande, underhållande, rolig, mästerligt, humoristiskt och kärleksfullt kombineras med begreppen existentiellt, dystopiskt, filosofiskt, ensamhet och utsatthet. Här är några axplock ur recensionerna: ” Det är en estetiskt attraktiv uppsättning, som lyxig choklad för ögonen, samtidigt finns en absurdism och busighet som hade Bröderna Marx varit regiassistenter./…/Stor litteratur är Storstadsljus alltså inte. Däremot - vilken lysande iscensättning! Särskilt gillar jag regissören Stefan Metz och scenografen Alex Tarragüel Rubios underhållande formspråk som varken tar storstadsdystopin på obetydligt eller alltför blodigt allvar. /…/ Lekfullheten, rörligheten, ungdomligheten finns över hela den rena scenen: i de vridbara, buktande och genomskinliga väggarna, i Max Mitles kreativa ljussättning, i Tarraguel Rubios bisarra kostymer. /…/ Det finns, helt enkelt, mycket för ögonen att se och mycket för öronen att lyssna på av Anna Ternheims sublima ljudläggning och nakna låtar. Ensemblen är väl samspelt. Ruth Vega Fernandez och Sara Sommerfeld är ett tajt radarpar och njutbara att se tillsammans.” Sven Rånlund, G-P ”... något så ovanligt som en kvinnlig urbanpikaresk. /…/ Det är myllret som Korder vill gestalta, de existentiella val som mångfalden av typer och livsformer uppfordrar till. Det är ett sätt att berätta som passar Stefan Metz./…/ Sommerfeld och Fernandez, i rollerna som lantlolla respektive storstadsbrud, kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Fernandez /…/ är fruktansvärt rolig som självupptagen, självömkande storstadsbrud i tuff förpackning. En annan som måste nämnas är Thomas Nystedt, som excellerar i en lång rad biroller. Det är en ren njutning att se en skådespelare som så mästerligt hanterar sina instrument.” Mikael Löfgren, DN ”… en hyllning är det, ett skevt, bitvis grymt, men i grunden humoristiskt och kärleksfullt epos om en värld där alla tycks vara på väg att gå under /.../ aldrig har jag sett ett sådant omaka gäng uppvisa så mycket samlad filosofisk visdom. /…/ Över huvud taget är Metz regi kongenial med Korders text; ständiga förskjutningar mellan tv-såpans platta ordväxlingar och stiliserad dialog, vardagsnära scenerier som förvandlas till symboliskt laddade tablåer. /…/allt som är fast förflyktigas: identitet, jagbild, tillhörighet – ständigt på nytt dessa återsken och förvrängda proportioner.Till och med Anna Ternheims musik glider undan för våra öron: vi hör Frank Sinatra-låtar... men med fel melodi. ”Fly Me To The Moon” – i moll? Det är smart, genomtänkt, mästerligt. Och då har jag inte ens nämnt Ruth Vega Fernandez och Sara Sommerfeld i huvudrollerna. Ena ögonblicket lika svartvitt tvådimensionella som klippdockor – i nästa levande och sårbara som du och jag. Mycket bättre än så här blir det inte på teatern." Kristjan Saag, Expressen/GT ”Det var ett bra tag sedan jag trivdes så väl i den salongen. /…/ Stefan Metz har skapat en gedigen och snygg föreställning där de många personporträtten tecknas skickligt på djup och yta och där musik, ljus, mask, kostym och inte minst scenografi ges stort och fantasieggande utrymme../…/ Sommerfelds tolkning är finstämd och högst trovärdig. Grannflickskänslan är mysig utan att bli det minsta klibbig. Ruth Vega Fernandez som beskäftiga Rose är Lilians motsats. Denna charmerande och bittra storstadsbrud med alla svar på tungan, ändå ristande av bekräftelsebehov gestaltas starkt av Fernandez i kaxig kostym. Spelet mellan dessa två sidor av den unga storstadsmänniskan är mycket välfungerande och tajt. /…/ Ensemblen som helhet är högst sevärd. Musiken är framträdande. Frank Sinatras fantastiska örhängen i nedtonad tillika magnifik Anna Ternheimsk tappning samsas med nyskrivet material av denna begåvade singer-songwriter.” Linda Isaksson, Nummer Svenska Dagbladets recensent är något mer reserverad: "Det hela är vackert och mycket skickligt gjort men formen med episoder, avbrutna av koreografiska och musikaliska mellanspel, blir en smula monoton." Birgitta Johansson, SvD. Mer information om Storstadsljus hittar du på vår hemsida. PRESSKONTAKT Åsa Friberg Marknadsavdelningen e-mail: asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se tel 031- 708 71 15 http://www.stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn Marknadschef e-mail:ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se tel 031-708 70 11

Ann Waldeborn

Presskontakt Pressansvarig 076-843 40 12

Ulrika Sonn

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef 031-7087011

Hanna Lööf

Presskontakt Pressansvarig Backa Teater 073-708 70 86

Engagera, skapa debatt, roa och mana till eftertanke

Göteborgs Stadsteater AB är ett av Göteborgs Stads helägda bolag. Här ingår Göteborgs Stadsteater, Stora Teatern och Backa Teater. De tre teaterhusen har som mål att erbjuda invånarna i framför allt staden och regionen teater av hög konstnärlig kvalitet och genom sina uppsättningar engagera, skapa debatt, roa och mana människor till eftertanke.

Vårt mål är att erbjuda invånarna i Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen högkvalitativ dramatisk teater. Teatern ska engagera, skapa debatt, roa och mana människor till eftertanke.

Göteborgs Stadsteater

Box 5094