Nu gästar afrikanska teatergruppen Parapanda Theatre Lab från Tanzania Göteborgs Stadsteater!

Medlemskapet i PACSEA* innebär en rad aktiviteter som syftar till interkulturellt samarbete mellan teatrar i Östafrika och Sverige. För Göteborgs Stadsteaters del har medlemskapet bl a inneburit en Storytellingfestival våren 2007 och ett veckolångt besök hos Parapanda Theatre Lab i Tanzania då teaterchef Ronnie Hallgren och konstnärlig ledare Anna Takanen tillsammans skådespelare ur vår ensemble deltog.

Under innevarande vecka hålls nu en gemensam workshop på Göteborgs Stadsteater med teaterövningar ur bl a Strindbergs Fröken Julie, information från teaterns tekniska avdelning och besök av teaterns föreställningar mm. Våra skådespelare möter tillsammans med Anna Takanen och Ronnie Hallgren skådespelarna Mrisho Mpoto, Eva Nyambe, Daudi Joseph, Edward Kirutu, Jane Mwatonoka, Amani Lukuli och Frank Samatwa från Parapanda Theatre Lab. Deltar gör även Christer Flodin, projektledare för PACSEA 07/08.

* Som medlemmar i utbytesprojektet PACSEA (Performing Arts Cooperation between Sweden och East Africa) har våra båda teatrar ett "Twinship Collaboration". PACSEA som skapades av två teaternätverk, SWEA (Swedish performing arts network for co-operation with Eastern Africa) och EATI (Eastern Africa Theatre Institute) får stöd från SIDA.

PRESSINBJUDAN
Vi välkomnar media att besöka workshopen imorgon fredag 23 maj kl 14.30 - 15.00.

Anmälan görs till marknadschef Ulrika Sonn tel 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se

Välkomna!

Ulrika Sonn, marknadschef