Margita Ahlin gestaltar mormor i nattsvart thriller på Göteborgs Stadsteater

Vi har den stora äran att välkomna Margita Ahlin åter till Göteborgs Stadsteater! Det blev i dagarna klart att hon tar rollen som mormodern i det starka dramat
"Butterfly Kiss" av Phyllis Nagy. Pjäsen har Sverigepremär fredag 19 september på Nya Studion i Malin Stenbergs regi.

Margita Ahlin är född och uppvuxen i Göteborg. Hon studerade vid Göteborgs stadsteaters elevskola och 1961 anställdes hon vid teatern. Här har hon medverkat i närmare 70 uppsättningar, samt regisserat flera stycken pjäser fram till 1996. Hon var en av grundarna av Angeredsteatern. Bland alla roller kan nämnas Camille (titelrollen Kameliadamen), Antigone (titelrollen),Ravenskaja i Körsbärsträdgården och narkomanen i Om 7 flickor. Hon medverkade i Hemmet, Sandlådan och Gropen av elevkamraten Kent Andersson. Många minns säkert även uppsättningen Momo1984 för vilken hon även stod för regin. 1975 regisserade hon publiksuccén Jösses flickor och bland regisserade uppsättningar här kan även nämnas Madame Bovary, Kameliadamen och Anna Karenina (Stora scen). Genom åren har hon regisserat även för Folkteatern, Helsingborgs Stadsteater och Östgötateatern i samarbete med Riksteatern.

Butterfly kiss har en ruggig underton och en suggestiv form. Vi får följa den unga Lily under 20 år, platsen är USA. Berättelsen, som snabbt och drömskt flyter fram, tar avstamp i den fängelsecell där Lily sitter. Anklagad för att ha mördat sin mor. Detta är en thriller, nattsvart men präglad av sarkastisk och lågmäld humor. I rollen som Lily ses Ylva Gallon. Modern spelas av Lisa Lindgren. Margita Ahlin gestaltar som sagt mormodern. I de andra rollerna ser vi Johan Karlberg, Victoria Olmarker och Johan Gry.

PRESSKONTAKT

Åsa Friberg