Göteborgs Stadsteater summerar 2008: Ett år med publikrekord

År 2008 blev ett mycket framgångsrikt år för Göteborgs Stadsteater och vi kan nu presentera de bästa publiksiffrorna sedan mitten av 1990-talet.

Under året har totalt 126,000 människor besökt Göteborgs Stadsteater, varav 33,000 har besökt Backa Teater. Under 2008 har 713 arrangemang genomförts på Göteborgs Stadsteater varav 215 på Backa Teater. Detta innefattar pjäser, konserter, gästspel mm. Siffrorna innebär en ökning med 30% från föregående år.

På Göteborgs Stadsteater ligger Sista dansen av Carin Mannheimer i topp med en beläggning på 100 % på samtliga 41 spelade föreställningar under 2008. Föreställningen gick hem hos såväl recensenter som publiken och totalt har över 26,000 personer sett den. Innan spelperiodens slut i februari kommer ytterligare 7000 personer att ha sett föreställningen. Av biljetterna till nästa spelperiod som sträcker sig fr.o.m. november 2009 tom februari 2010 är närmare hälften redan bokade och sålda.

Även nyskapande föreställningar som tex Butterfly Kiss på Nya Studion och svenskt nyskrivet som Park Aveny på Stora Scen har dragit en bred publik.

Anna Takanen, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater är stolt och nöjd över året som varit.

- Det visar på att teaterns inriktning i repertoar har fått ett stort genomslag hos publiken och att myten om en teater i kris är just en myt. Att Göteborgarna väljer Stadsteatern tyder på ett förtroende och på en teater i framgång. De kommer även under 2009 att få se kvalitativ, spännande och samtida teater, säger Anna Takanen.

På Backa Teater ligger Brott och straff i topp med 100 % beläggning på samtliga 75 spelade föreställningar under 2008. Totalt har 18,155 personer sett föreställningen och Mattias Andersson, konstnärlig ledare för Backa Teater är nöjd med utfallet.

- Det är extremt sällan man får till den här kombinationen av total publik- och kritikersuccé. Ofta är det antingen det ena eller det andra. Och kul med just Brott och straff-projektet som ju absolut inte var insmickrande i sin avsikt. Det ger oss fortsatt hopp om att det går att skapa meningsfull teaterkonst som behandlar samtiden med största allvar för kommande generationers publik.

Hösten på Backa Teater fortsatte med högt publiktryck och även Det sjunde blinget och Måsen har spelats för fulla hus. Snart släpps också biljetterna till nypremiären av Brott och Straff-projektet.

För mer information kontakta:

Frida Hallberg
Marknadsavdelningen