Agneta Ekmanner gestaltar Joan Didion

Vi har glädjen att meddela att det blir Agneta Ekmanner som gestaltar Joan Didion i den självbiografiska monologen Ett år av magiskt tänkande!
Agneta kommer att medverka under teaterns presentation av spelåret på Göteborgs Kulturkalas, fredag 15/8, då finns det tillfälle att träffa henne.

Pjäsen är baserad på Joan Didions roman med samma namn om året då Joan plötsligt förlorar sin man och hennes dotter är svårt sjuk. Vad händer när den man älskat i fyrtio år plötsligt försvinner? Om detta berättar Joan Didion på ett avskalat och uppriktigt sätt. För att förstå och acceptera sorgen drar hon sig undan. Stänger in sig. Drar ner persiennerna. Och söker. Hon söker bland minnen, i tecken och i händelser efter svaren. Varför? Det är vackert, sorgligt men hoppfullt. Och lämnar ingen oberörd.

För regi står Ronnie Hallgren, regissör och VD för Göteborgs Stadsteater. Svensk premiär blir det fredag 27 februari på Göteborgs Stadsteaters scen Nya Studion. Urpremiären skedde på The BoothTheatre i mars

med Vanessa Redgrave.

Agneta Ekmanner har haft både Dramaten och Stockholms Stadsteater som hemmascener. På den senare spelade hon bland annat i Glasmenageriet, Tjechovträdgården, Underjordens leende och Tre systrar. På Dramaten har Agneta bland annat medverkat i Markisinnan de Sade, Misantropen, Nilen, Alla dagar, alla nätter och i Körsbärsträdgården. Hon belönades med Thaliapriset år 1989. På TV och film har hon medverkat i en rad produktioner, bland mycket annat Bröderna Mozart, Skyddsängel, Larmar och gör sig till, Olivia Twist och Stora teatern. År 2006 läste Agneta in Ett år av magiskt tänkande som ljudbok.

Biljettsläpp 15/8 kl 12

Åsa Friberg